|
עמוד:345
כמה מהותית היא בעיית הרלטיביזם בעיני העוסקים בתאולוגיה של הדתות . התגובה האחרת היא המהלך התאולוגי החותר לשימור מושג האמת תוך כדי עידונו מתוך עולם המושגים הפנימי של הדת . להבדיל מערעור על האבסולוטיות של ערך האמת מכוח ערכים שמחוץ לתחום הדת או מכוח עצם המפגש הבין דתי , ניתן לחשוב על רלטיביזציה פנימית של ערך האמת שבדת . ההנחה המלווה את דיוננו במושגי אמת ושקר היא שקיימת דיכוטומיה פשוטה בין שני קטבים . ממילא , ניתן לסווג כל תופעה דתית תחת אחד מן הקטבים הללו . היישום הקלסי של קיטוב זה ביחס לדתות אחרות שומר על אותה משוואה חד משמעית של אמת ושקר - לנו האמת ולהם השקר . אימוץ הבנה מורכבת יותר של מושג האמת עשוי להציע לנו אפשרויות מורכבות ובעלות ניואנסים רבים יותר לתיאור היחסים בין הדתות , תוך כדי שימור מושג האמת . לשם כך יש לתור אחרי ביטויים של רלטיביזציה פנימית של תוכני הדת . להבדיל מרלטיביזציה שמקורה בגורמים חיצוניים , קיימים בתוך המסורת הדתית עצמה מנגנונים רעיוניים המכירים ברלטיביות של ערכי יסוד . כך למשל ההכרה שהתורה שבידנו היא "נובלות חכמה של מעלה" ( בראשית רבה יז ה , ( כמו פרי בוסר הנושר מן העץ בטרם זמנו , מעניקה מעמד רלטיבי לתורה , בהשוואה לערך רוחני גבוה יותר שהתורה עצמה מכירה , ואשר ממנו היא נגזרת . באופן דומה קיימות התייחסויות למושג האמת בתוך המסורת הרעיונית היהודית החותרות להציע היררכיה בין רבדים שונים של אמת . 8 למשל , העידון המושגי המבחין בין אמת , שפת אמת ואמת לאמתה , וכיוצא בהם מושגים שנועדו להציג תמונה מרובדת ומורכבת יותר של האמת , הוא חלק מן השיח הפנימי בשאלות האמת . אסטרטגיה אפשרית להתמודדות עם הרלטיביזציה הבאה מבחוץ היא איתור השפה הדתית הפנימית שבאמצעותה מכירה המסורת עצמה ברלטיביות שלה . משאיתרנו את זו , נהיה רשאים לבחון את אפשרות הרחבתה של שפה זו , ששימשה עד כה שפה פנימית בלבד , כלפי חוץ , לתחום יחסה של היהדות לדתות אחרות . מהלכים מעין אלה יאפשרו לנו לבנות מה שניתן לכנות פלורליזם היררכי . לאמור , הכרה בריבוד המובנה במושג האמת , כאשר במקום לזהות את הדת שבידנו עם האמת בצורתה המוחלטת , נוצר מקום לפלורליזם בין דתי מכוח המודעות למקום הלא אבסולוטי שהצורות הדתיות וההבנה הדתית שבידנו ממלאות באותו עולם היררכי . על פי המוצע , יש לנו חלק באמת האבסולוטית וכן גם באמת ה"יחסית . " מרווח זה מאפשר לנו להמיר את המושגים שאנו משתמשים בהם לתיאור עצמנו וזולתנו ממושגים הנזקקים לנקודת אמת למושגים הבנויים על מרווח רחב יותר העולה מתפיסה זו של פלורליזם היררכי . זיהוי מנגנוני . 8 ליקוטי דיבורים לארמריר יו 0 ף יצחק מלובביץ / א , שמחת תורה תרפ"ט , עמ' . 192
|
|