|
עמוד:316
בשני ימים , כאשר צוה . והוא הוסיף , שלא פסק תעניתו בליל הג' [ השלישי . [ ויהי בבקר אחר גמר תפילתו , הלך אצל השי"ך , וישא השי"ך את עיניו וירא והנה הרב בא בלא כח . ויחרד לקראתו ויאמר : בא ברוך ה ; ' שמצורת פניך ניכר שעשית ככל אשר צויתיך . אמר לו הרב : ועדיין אני עומד בתענית . אמר לו השי"ך : יפה עשית , ויישר כחך . מעתה , בא ואראה אותך הסוד הגדול הזה . קטע זה של הסיפור מעביר אותנו לעולם לשוני ומטפורי אחר . עד כה שלטה בכיפה לשון המקרא , ומטבעות הלשון והרמיזות הספרותיות נלקחו בעיקר משם . בקטע דלעיל אמנם מופיעים כמה ביטויים מקראיים , אולם גובר במובהק עולם המושגים והדימויים של חז"ל . השיח' מורה לרב להכין את עצמו "לקבל תענית" ( להתחייב לצום ) ועל מנת כן לא לאכול בשר ולא לשתות יין . בהמשך הוא מורה לו להרהר בתשובה , להתקין עצמו לבית הטבילה , וללבוש מחלצות ; והרב עושה כן , יורד וטובל , ולובש בגדי לבן . עולם הדימויים הנרמז בבירור בקטע זה הוא הכנות הכוהן הגדול לעבודת יום הכיפורים במקדש - היום שהכוהן נכנס בו לפני ולפנים , אל בית קודש הקודשים , מקום השכינה . באמצעות סממנים אלו מכין הרב פרחי את שומעיו או את קוראיו לכך , שהשיח' והרב גאלאנטי עומדים לעבור חוויה רוחנית דתית שיש בה משום גילוי שכינה . רמיזה ממוקדת אף יותר היא זו המאזכרת את האמור בספר שערי אורה ביחס לשם הוי"ה , כלומר , הסוד הגדול שהשיח' עומד לגלות לרב גאלאנטי הוא סוד הכרוך בשם הוי"ה . אכן , בקטע זה עולים שני עניינים נוספים הראויים להדגשה . האחד הוא , שאם עד עתה הושתתו יחסי השיח' והרב על שותפות בענייני חוכמה רציונלית אוניברסלית , כאן חל מפנה , והם מתחילים להיות שותפים גם לידע ולחוויה מיסטית דתית . השיח , ' אשר פקפק תחילה בכישורי הרב בתחום זה , מכיר עתה ברמתו הרוחנית הגבוהה , בכנותו אותו "ברוך ה . "' והשני הוא , שלעומת התחום הרציונלי השכלתני של שבע החוכמות , שבו ניכר יתרון הרב על השיח' והשיח' נעשה תלמידו בעניין החוכמה השביעית , הרי שבתחום החוכמה וההתנסות המיסטית הדתית , הבקי והרגיל הוא השיח , ' והרב הוא בגדר התלמיד . נמשיך בסיפור וניווכח כיצד חשף השיח' לפני עמיתו תלמידו את הסוד הגדול שנעלם עד אז מידיעת הרב גאלאנטי : וילך אחריו אל חדר אחד , שמפתח החדר הזה לא היה נמסר לשום נברא , כי אם בידו דוקא . ויפתח השי"ך את הפתח ויכנסו שניהם יחדיו . ואת הדלת סגרו לבלתי יקרב . 42 הביטוי על פי בראשית כד . 43 . 31 המסע הרוחני המשותף של השיח' והרב פותח כאן ב"ויכנסו שניהם יחדיו , "
|
|