|
עמוד:278
להבחין בין עיקר לטפל ולהתמקד בשאלות העיקריות שבהן יש להכריע מה יהיה פסק ההלכה במקרה הנדון . פוסק ההלכה איננו רק אדם בעל זיכרון שלמד בעל פה ש"ס , פוסקים \ שלחן ערוך , ומסוגל לצטט את הדין לגבי כל מקרה ומקרה ובהתייחס לכל מציאות נתונה . אכן , עליו להגיע לכלל הוראה ולהיות תלמיד חכם בעל ידיעות מקיפות ומעמיקות כאחד . אך לא הכול כתוב בהלכה , וכאשר יעמוד מול מציאות חדשה לא יוכל רק לצטט ולדקלם את אשר למד . יהיה עליו ללמוד את המציאות הפרטית המסוימת ולברר את האופן שההלכה תחול על הפרט באמצעות דימוי דבר לדבר ובסיוע כלי ההיגיון שכללי ההלכה מושתתים עליהם . לכן אני מכנה את מעשה הפסיקה בשם תהליך משום שהוא מתייחס לרכיב משתנה - למציאות . כתוצאה מכך נקבעת מהותה של ההלכה בדינמיות בלתי פוסקת , כתהליך המקבל את משמעותו האמתית ממציאות משתנה . מהות זו משתמעת גם מן המילה "הלכה , " כפי שמפרש בעלעדלן השלם בהגדרתו לערך "הלכה : " "דבר שהולך ובא מקודם ועד סוף או שישראל מתהלכין בו . " מודגשת כאן נצחיות ההלכה אולם זו אינה מתבטאת בקיבעון , בשמרנות , אלא דווקא בתנועה , בדינמיות השואבת את כוחה משני מקורות או קטבים : מצד אחד , מן ההלכה עצמה שהיא דבר שהולך ובא מאז מתן תורה בהר סיני , ועל אף קביעותן של המצוות מובנית אל תוכה דינמיות וגמישות , מצד אחר , היא שואבת את כוחה מן המציאות המשתנה של כל אדם מישראל , המציאות הסובייקטיבית של זה המקבל על עצמו עול תורה ומצוות ומבקש לקיימן על פי ההלכה : "דבר שישראל מתהלכין בו . " 4 הגדרנו את תהליך הפסיקה כתהליך המביא להגדרת חלות החיוב ההלכתי בהקשר של מצווה מהתורה או דין מדברי חכמים על אדם מסוים , במציאות ובזמן נתונים . תוצר התהליך הוא אפוא אותה הגדרה הנקראת פסק הלכה . כאמור , לפסק ההלכה יש משמעות בהקשר לפרט מסוים , במציאות ובזמן נתונים . כאשר אחד משלושת הרכיבים הללו משתנה , מאבד הפסק את משמעותו הקודמת , אך זו איננה בטלה כליל . היא נעשית תקדים , עיקרון תיאורטי , כלל באוצר כללי ההלכה שניתן להתחשב בו במידת הצורך בתהליך . 4 יש שטענו שהלכה היא מלשון "הלך , " כלומר מס קבוע ויציב . ראו שאול ליברמן , יוונית 7 י « 77 ח . בארץ-ישראל . י מחקריים בארחותיחיים בארץ-ישראל בתקופת המשנה והתלמוד , ירושלים : מוסד ביאליק , תשכ"ג , עמ' , 213 הערה . 3 אולם זוהי טענה חריגה . לשיטתנו עיינו הרב חיים דוד הלוי , "על גמישותה של ההלכה , " שנתון שנה בשנה , ירושלים : היכל שלמה , תשמ"ט , עמ ' ; 186-82 הרב יוסף דב הלוי סולובייצ'יק , איש ההלכה : גלרי לנסתל , ירושלים . ההסתדרות הציונית העולמית , המחלקה לחינוך ולתרבות תורניים בגולה , , 1979 עמ' ; 30-28 אליעזר גולדמן , מחקרים ועיונים : הגות יהודית בעבר ובהווה , בעריכת דני סטטמן ואבי שגיא , ירושלים : מאגנס , , 1996 עמ' . 82-76
|
|