לשלוט באחר: האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית

עמוד:254

ולעתים נדירות ניתנים לחיזוי , ועל כן רב הסיכוי שניסיונותינו להבינם ולשפרם לא יעלו יפה . על כך יחלקו רק מעטים . תוכנות אלה טומנות בחובן היסוס אפיסטמי , ענווה ופתיחות אינטלקטואליות , מודעות גוברת לכך שבני אדם הם בדרך כלל מבקרים רעים של עצמם , והבנה שמוטב לבצע תמורות טיפין טיפין מתוך חשש ( יותר נכון , מתוך ידיעה ברורה למדי ) שלא הכול מובא בחשבון . מכאן קצרה הדרך לסוג הפלורליזם שאנו מדברים עליו : בעלי אמונות ודעות שונות משלנו אינם זוכים ליחס סובלני גרדא . האחרות זוכה להערכה , לסיוע ואף לעידוד המדינה , לא על שום היותה נכונה או ראויה או אפילו אקזוטית בעינינו ; מעלים אותה על נס על שום יכולתה לקרוא תיגר על עמדותינו שלנו , ובדרך זו , מעצם היותה שונה , לסייע לנו לחשוף ולהאיר את בעיותיהן וחסרונותיהן . יחסה של החברה הפתוחה אל האחר אינו נדרש לשיקולים אתיים . בחברה כזאת זוכה האחר להערכה אמתית לא משום שהוא נזקק לנו אלא משום שאנו זקוקים לו ! ההישג הפילוסופי הגדול של פופר ועמיתיו הוא האופן שהם מנעו מן הספקנות השיטתית העומדת בבסיס גישתם להיעשות הרסנית . ספקנותם היא קונסטרוקטיבית לגמרי . בהיעדר אמות מידה להבחנה באמתות , מתרכז הספקן הקונסטרוקטיבי בניסיון לחשוף אלמנטים בעייתיים בגופי הידע העומדים לרשותו , ולהעמיד תחתיהם חלופות בעייתיות פחות . במקום דיבור על גידול הידע - ביטוי הממשמע צבירה של ידיעות חדשות וצירופן לידע ישן - מדברים הפופריאנים על השבחת הידע . גרסה של תיאוריה נחשבת למשובחת מקודמתה אם למיטב ידיעת הקהילה בעיות שנתגלו בראשונה מצאו במאוחרת לפחות פתרון חלקי . מכאן שמטרת החוקרים והדורשים אינה צריכה להיות אישוש , ביסוס או הוכחת ההשערות שעל הפרק , כי אם בחינתן הנמרצת מתוך נכונות לשנות בהן או להחליפן במידת הצורך . לפעול באורח רציונלי על מערכת - על כל מערכת - פירושו לאמץ כלפיה יחס ביקורתי , לחשוד בה תדיר חרף הצלחותיה , להניח תמיד שאין הצלחותיה אלא למראית עין , וכי סביר להניח שהיא רחוקה מלהיות מושלמת . להיות רציונלי , פירושו על כן לפעול מתוך תחושה מתמדת של מועדות לטעות , היסוס וספק עצמי , ופתיחות לביקורת " . אם מן העבר האחד אורבת לספקן הקונסטרוקטיבי סכנת הרהב של חוכמת יתר , עודף ביטחון עצמי ודבקות לא ביקורתית בקיים , הרי שמן העבר האחר אורבת סכנת היסוס יתר , הצטנעות עד כדי ביטול עצמי , שסופה ישיבה בחיבוק ידיים בתחושת חוסר אונים . הספקן הקונסטרוקטיבי יודע את מגבלותיו , . 33 לפרטים נוספים ראו m . "Towards a Rational Theory of Progress " , Synthesis 99 ( 1994 ) , pp . 277-304 Culture , Bloomington : Indiana University Press , 1997 , pp . 2-39 ; idem , Menachem Fisch , Rational Rabbis : Science and Talmudic עיקרו של הטיעון ימצא הקורא ב"שער המדע" של ספרי לדעת חכמה , עמ' . 39-21

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר