לשלוט באחר: האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית

עמוד:247

הנוצרים מאמינים בשיתוף ועובדים לצלמים , ויש באמונתם משום עבודה זרה . המעודד תיירות של צליינים נוצריים מעודד אותם , לכאורה , בפולחן עבודה זרה שלהם ... ] על כן ] לסייע להם לעבוד ע"ז ממש , להביאם למקום האסור ולסייע להם בכניסה למקום בקיום התיפלות , [!] נראה שיש בזה איסור לא רק של לפני עיור , אלא גם ביטול מצות עקירת עבודה זרה מארצנו , כמבואר ע"י הרמב"ם בהל' ע"ז ז , א . " מצות עשה היא לאבד עבודת כוכבים ומשמיה וכל הנעשה בשבילה וכר ... " אמנם מפני שיקולי איבה ודרכי שלום אין לאל ידינו לקיים הלכה זו , אבל לסייע להם לעבוד במקום ועל ידי כך מתקיים המקום כבית ע"ז ודאי שאסור . על כן נראה שיש להיזהר מלעודד או מלסייע לקבוצות תיירים צליינים נוצרים לבקר ולעבוד עבודה זרה במקומות הקדושים להם . רק אם מטרת ביקורם הוא לשם תיירות כללית , ובדרך אגב במסגרת הביקור בארץ הם מתפללים ועובדים עבודה זרה - אז אין זה מעניינה של חברת התיירות הישראלית . כאמור , יש רבים שאינם רואים בנצרות עבודה זרה כלל , ויש מי שבעקבות המאירי הרחיקו לכת עוד יותר בהחשיבם כל מי שיש בלבם יראת אלוה כלשהו 24 " ) גדורים בדרכי הדת , " בלשון המאירי ) בגדר "ריעך , " ואפילו "אחיך לתורה ולמצוות" - ובכלל זה הנוצרים כולם . אך לא בכך ענייננו כאן . במובן אחד דומני שאין תשובתו של הרב בקשי דורון נתונה למחלוקת כלל . כוונתי היא לאופן שהוא גודר עקרונית את גבולות הסובלנות המותרת במסגרת ההלכה . גם אם חלוקות הדעות אם פעולה זו או אחרת היא אכן הפרת נורמה הלכתית , ואם על פי הדין ראוי לנהוג במבצעיה בדרכי שלום , אין למיטב הבנתי חילוקי דעות שאם אכן מדובר במעשה פסול , הרי שבכל מקרה , אפילו מפני דרכי שלום , אסור לעודד או לסייע למבצע הפעולה במישרין . כך פסק הרב הראשי ביחס לצליינים הנוצרים , ודומני שכל הסבור כמותו שיש משום עבודה זרה באמונת השיתוף הנוצרית וב"עבודתם" לצלמים , צריך להסכים עמו כי גם כאשר שומה עלינו להניח לנוצרים המצויים בארץ לנפשם מפני דרכי שלום , אין ההלכה מתירה לנאמניה לדאוג באורח אקטיבי לצורכיהם הפולחניים . ככלל , גם אם ההלכה מתירה להעלים עין מדבר עברה - אין היא מתירה לסייע לו . עם כל האי נוחות שמעוררת תשובת הרב הראשי ( די להמיר בה יהודים בנוצרים ולשימה בפיו של מורה הוראה נוצרי כדי לחוש עד כמה היא נשמעת רע , ( בכל הנוגע לבעלי סוכנויות נסיעות פרטיות ולעובדיהן אין הדבר נורא כל כך . כשם שמסיבות דתיות מנהלות קהילות שונות רשתות מזון ויקבים לעצמן , בהחלט ייתכן שההלכה תחייבן לנהל גם סוכנויות נסיעות משל עצמן . אך שערו . 23 שם , עמ' . 19-18 ההדגשה שלי . . 24 המאירי , בית הבחירה למסכת בבא מציעא , נט ע"א .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר