לשלוט באחר: האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית

עמוד:242

כאמור , יכולת זו להניח לחוטא ולסוטה לנפשם במין סטטוס קוו של "חיה ותן לחיות , " היא המאפשרת יחסי שכנות קורקטיים , ואף יותר מזה . ניהול מסגרות חברתיות רב קהילתיות מחייב לעתים יותר מהפרדת כוחות קורקטית . שמירת שלום הבית במסגרות כאלה , קובעת התוספתא , מחייבת מידה של דאגה מנומסת לצורכי הזולת . ב"עיר שיש בה ישראל וגוים , " אנו למדים , מתבטלות חלק מן ההיררכיות ונחצים חלק מקווי ההפרדה המתחייבים בדרך כלל בין שתי הקהילות . "הפרנסין גובין מישראל ומגוים מפני דרכי שלום , מפרנסין עניי גוים עם עניי ישראל מפני דרכי שלום , מספידין וקוברין מיתי גוים מפני דרכי שלום , מנחמין אבילי גוים מפני דרכי שלום" ( גיטין ג , יג-יד . ( אחת משתי הגרסאות המובאות בירושלמי לברייתא זו מרחיקה לכת עוד יותר בקובעה שבעיר מעורבת יש להעניק לנוכרים לא רק אותה רמת שירותים המוענקת ליהודים , אלא יש לכונן בה שלטון משותף "עיר שיש בה גוים וישראל מעמידין גבאי גוים וגבאי ישראל וגובץ משל גוים ומשל ישראל ומפרנסץ עניי גוים ועניי ישראל" וכר ( גיטין ה , ט [ מז ע"ג . ([ 9 על טיבו וטווח החלתו המדויקים של "מפני דרכי שלום" בהקשר יחסי יהודים-נוכרים חלוקות הדעות . הרמב"ם , כידוע , מצמצם את כל הנכנס תחתיו לסיטואציות שישראל נתונים בהן למרות אומות העולם , בין גולים בין נתונים לכיבוש זר בארץ ישראל . אולם כאשר ישראל ריבון בארצו וידו תקיפה על כל יושביה , משתנה ההלכה באופן רדיקלי . במצב זה , פוסק הרמב"ם , נכנס לפעולה עיקרון חשוב יותר מהשלום . וכך לשונו : מפרנסים עניי עובדי כוכבים עם עניי ישראל מפני דרכי שלום , ואין ממחין בידי עניי עובדי כוכבים בלקט שכחה ופאה מפני דרכי שלום , ושואלים בשלומם ואפילו ביום חגם מפני דרכי שלום , וכר / אין כל הדברים האלו אמורים אלא בזמן שגלו ישראל לבין העוברי כוכבים או שיד עכו"ם תקיפה על ישראל אבל בזמן שיד ישראל תקיפה עליהם אסור לנו להניח עובדי כוכבים בינינו , ואפילו יושב ישיבת עראי או עובר ממקום למקום בסחורה לא יעבור בארצנו אלא עד שיקבל עליו שבע מצות שנצטוו בני נח שנאמר לא ישבו בארצך אפילו לפי שעה , ואם קבל עליו שבע מצות הרי זה גר תושב , ואין מקבלין גר תושב אלא בזמן שהיובל נוהג אבל שלא בזמן היובל אין מקבלין אלא גר צדק בלבד ( משנה חורה , הלכות עבודת כוכבים י , ה-ו . ( . 9 . University Press , 2006 , pp . 96-120 ( ed . ) , Law , Politics , and Morality in Judaism , Princeton : Princeton והשוו ירושלמי , דמאי ד , ג ( כד ע"א . 10 . ( והשוו לראב"ד על אתר . תגובת הירושלמי לגרסת הברייתא המובאת בגיטין מעידה גם היא על אי נוחות דומה בכל הקשור ליחסי יהודים-נוכרים . וכך לשון הירושלמי במלואה : "תני , עיר שיש בה גוים וישראל מעמידין גבאי גוים וגבאי ישראל וגובין

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר