סובלנות לעומת פלורליזם ביהדות

עמוד:225

מעשי חסד ואחווה חברתית כלפי הפגאנים הדרים בשכנות קרובה ליהודים . השאלה אם הכלל התלמודי של דרכי שלום הוא אמצעי זהירות או נובע מעיקרון היא נושא לדיון היסטורי ומשפטי . מקובל לראות את הכלל כנובע מאינטרס עצמי או מפחד שמקורו בחוסר אונים - הדיפת השנאה של הגויים . ובכל זאת , יש נכונות גוברת והולכת בקהילת ההלכה להבין את הציווי לבקש דרכי שלום כאידאל שמטרתו ליצור הסדרים , כתיאור מקראי של מטרתו ויעדו הפנימיים של החוק הנושא משקל נורמטיבי . בתנאים חדשים של עוצמה או שוויון של יהודים בחברה , הרחבה נאותה של דרכי שלום עשויה להיות בסיס עקרוני לסובלנות , כזו הנמנעת מאדישות או מניכור מזה , ומלגיטימציה או מרלטיביזם מוסרי מזה . האסטרטגיה הקריטית השנייה במסורת היהודית היא זיהוי קטגוריות ביניים בין פגאניות ליהדות . היהדות הרבנית מכירה בכך שקבוצות אחרות שותפות לחלק מן האמיתות הדתיות או הקריטריונים המוסריים של היהדות , ובעקבות זאת נותנים להם ביטוי נאות במגוון מסגרות דתיות , פוליטיות ומשפטיות . הנטייה לזהות מודלי ביניים כאלה ניכרת , כפי שהראה יעקב כ"ץ , כבר במקורות רבניים מוקדמים . לפי המסורת הרבנית , אלוהים הגדיר את תנאי הסדר המוסרי לאדם ולבני נח עוד לפני שבחר בישראל בסיני . סדר זה כולל שבע חובות אנושיות בסיסיות , הן שבע מצוות בני נח : איסור עבודה זרה , שפיכות דמים , גזל , גילוי עריות , גידוף ה' ואכילת אבר מן החי , וכן מצוות עשה אחת - כינונה של מערכת משפט . במקורות התלמודיים , רעיון מצוות בני נח נקשר גם למעמדם של גרים תושבים בישות הממלכתית היהודית , החייבים לקבל עליהם את העקרונות המינימליים האוניברסליסטיים האלה כתנאי למגורים בארץ . הזר אינו צריך להתבולל אלא רשאי לשמור על זהותו השושלתית כל עוד הוא נשמע למערכת מינימלית של מחויבויות , שהן סימני ההיכר של בן תרבות . בתמורה , יש חובה לאהוב את הגר כמוך ( ויקרא יט , ( 34-33 לגמול חסד עם הגר ( ויקרא כג ; 22 דברים כד , ( 19 ולנהוג על פי אותו החוק כלפי הגר והישראלי כאחד ( שמות יב . ( 49 אולם קבלה אמתית של דתות וצורות חיים אחרות מצריכה יותר מסבילת נוכחותם בחברה היהודית או אפילו אחווה חברתית ויחסי גומלין משפטיים . השאלה המכרעת היא האם היהדות מוכנה לייחס ערך עצמאי , פנימי , לציבורים אחרים . צעד משמעותי בכיוון זה היה הקשר שקשרו הרבנים בין שמירה על מצוות בני נח לבין התנאי לשלמות דתית או ישועה . כל המקיים מצוות אלה . 14 Jacob Katz , Exclusiveness and Tolerance , New York : Schocken Books , 1961 . 13 עיון מקיף בתפקידן של שבע מצוות בני נח ביהדות ראו . Law Review 12 ( 1991 ) , pp . 1157-1214 "Sinaitic and Noachide Law : Legal Pluralism in Jewish Law " , Cardozo Suzanne Last Stone ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר