|
עמוד:214
שהטיעון תלוי בתנאים ההיסטוריים העגומים , כלומר , בהיעדר תמימות דעים לאומית , באגנוסטיות ובדחייה נרחבת של תורה ומצוות . משום כך הטיעון הקזואיסטי מסייע לנו רק "להתקדם איכשהו , למרות הכול , " במילותיה של פרופסור סוזן סטון . החירות נובעת מן הכשל הדתי , ולא מאידאל רוחני או פוליטי . בקיצור , "מפני חטאינו" אנו מורשים להיות חופשיים . בין שהטיעון הקזואיסטי יכול לשמש יסוד איתן לחירות בחברה היהודית בין שאינו יכול , לא נוכל להכחיש כי אין הוא מספק מבחינה רוחנית וכי אין הוא ראוי מבחינה פילוסופית . החירות צריכה להיות ערך מעורר השראה , הנובע מעיקרון , לא ויתור מחמת הנסיבות . האם יש עיקרון ביהדות שיכול להציג את החופש הפוליטי כערך כזה ? המושג "צלם אלוקים" נחקר כיסוד לאתיקה של כבוד האדם במקום אחר , אולם במסגרת המושג הזה יש גם זרעים פוריים של פריצת דרך המשגתית , ההופכת את החופש לאידאל עקרוני במחשבה ובהלכה היהודיות . הרב מאיר שמחה הכהן זיהה את צלם אלוקים עם חירות האדם : 30 " הצלם האלקי הוא הבחירה החפשית . " לא די בזה , משום שראינו כי המקורות היהודיים וגם הרציונליסטים והרומנטיקנים של ההשכלה מבינים את החופש כחירות חיובית , היכולה בנקל להוביל לפוליטיקה טוטליטרית . התפתחות נוספת דרושה כדי שהמושג צלם אלוקים יהווה יסוד לחירות שלילית . בני האדם , שנוצרו בצלם אלוקים , הם נזר הבריאה האלוקית . הוגה רבני בן זמננו ציין כי צלם אלוקים מורכב משני חלקים . ראשית , בני האדם שונים מהחיות משום שאלוקים העניק להם את המתת המטפיזית של הבחירה החופשית . שנית , האידאל של האל לבריאה הוא שכל אדם ישתמש במתת זו ויבחר מרצונו בטוב . שניהם נחוצים ובאף לא אחד מהם די כשהוא לעצמו להשלמת התוכנית האלוקית . רצון חופשי שאין לו מסגרת יכול לבחור ברע ולהחזיר את הבריאה לתוהו ובוהו . התנהגות אנושית שאינה באה מרצון פוגעת בתוכניתו של האל ליקום , משום שהיא הופכת את המעשה האנושי להתנהגות מוכתבת מראש , בדומה להתנהגותם של מיני בעלי חיים נחותים יותר . בקצרה , היעדר חופש גוזל מן האדם את אנושיותו הייחודית . לפיכך שמירה על חופש הפרט ( חירות שלילית ) וקידום הבחירה בטוב ( חירות חיובית ) שניהם תנאים נחוצים למימוש צלם אלוקים . . 29 ראו יצחק קורן , "צלם אלוקים כגשר בין האחד לאחר , " בתוך חיים דויטש ומנחם בן ששון ( עורכים , ( האחר . בין ארם לעצמו ולזולתו ; אסופת מאמרים לזכרו של רורי רויטש , תל אביב : ידיעות אחרונות , , 2001 עמ' . 30 . 179-157 הרב מאיר שמחה הכהן , משך חכמה , בראשית א . 31 . 27 נחום אליעזר רבינוביץ , "דרכה של תורה , " בתוך ברוך בתר , עפר קפאח וצבי שמשוני ( עורכים , ( מעלי עשור . קובץ מאמרים במקרא ובמחשבה , בתלמוד ובמחקר ( מעליות י , ( מעלה אדומים : מעליות , תשמ"ח , עמ ' . 42-8
|
|