|
עמוד:207
מצוות פושה בכל החיים היהודיים . כיום יש נוסחים חילוניים , לאומיים ואתניים לחלוטין של הזהות היהודית , ולבעלי נוסחים אלה קבלת התורה והמצוות המסורתיות אינה רלבנטית בדרך כלל . נוסחים אלה יכולים להתבסס על כפירה ואפילו להכשיר את הקרקע להתבוללות בטווח הארוך , ובכל זאת איננו יכולים להכחיש שהיום רוב היהודים מגדירים את זהותם היהודית באופן שאינו תלוי באמונה תאולוגית ובמחויבות הלכתית . יהודים אלה אינם מבקשים להתבולל . אדרבה , הם מפגינים לא אחת מסירות עד בלי די לעם היהודי במחיר אישי רב , כפי שהבחין הרב אברהם יצחק הכהן קוק לגבי רוב היהודים שאינם שומרי מצוות בימיו : "אף על פי שהם תועים בדרכם [ ... ] מכל מקום הרבה מהם דבקים באומה , בכללה ומתפארים בשל ישראל , אף על פי שאינם יודעים בעצמם מפני מה ולמה . " הם רוצים "להיות מישראל , " אך אינם רוצים להיות מחויבים למצוות ; מכל מקום , לא למצוות כפי שהמסורת האורתודוקסית מגדירה אותן . מעתק קיצוני זה בתפיסה העצמית היהודית הציב אתגר לפני כל המנהיגים והפוסקים האורתודוקסים שאחרי האמנציפציה . מכיוון שלא חפצו לבטלו כרעיון שווא חולף או כתוצר של כפירה , העניקו אפילו אישי הדת הימניים ביותר מעמד הלכתי לעובדה שהיהודים המודרנים מתנהגים וחושבים על עצמם בקטגוריות לא מסורתיות . שיקול זה היה רלבנטי במידה משמעותית לניסוחן מחדש של תשובות למגוון שאלות הלכתיות הנוגעות לענישה על חילול שבת , על כשירות להשתתף במניין , על גיור ועל הגדרתו העכשווית של משומד , ואלה רק מקצתן . נבחן למשל את תשובתו של הרב יעקב אטלינגר ב , 1874 באשר לכופרים ומחללי שבת : אבל לפושעי ישראל שבזמנינו , לא ידענא מה אדון בהם - אחר שבעוונותינו הרבים פשתה הבהרת [ פשה הנגע ] לרוב עד שברובם חלול שבת נעשה כהיתר - אם לא יש להם דין אומר מותר , שרק קרוב למדד הוא . ויש בהם שמתפללים תפילת שבת ומקדשים קידוש היום ואח"כ מחללים שבת . או את עמדתו של הרב דוד צבי הופמן במפנה המאה ה : 20 דבזמננו לא מיקרי מחלל שבת בפרהסיא , כיון שרובן עושין כן . דבשלמא אם רוב ישראל זכאין , ומעטים מעיזים פניהם לעשות איסור זה , הרי הוא כופר בתורה ועושה תועבה ביד רמה ופורש עצמו מכלל ישראל , אבל כיון דבעוונותינו הרבים רובם פורצים הגדר - תקנתם קלקלתם : היחיד חושב שאין זה עבירה גדולה כל כך ואין צריך לעשות בצנעה . . 16 הראי"ה קוק , אגרות הראי"ה , אגרת שלב . . 17 הרב יעקב אטלינגר , שאלות ותשובות בנ"ן ציון החרשות , סימן כג . . 18 הרב דוד צבי הופמן , מלמד להועיל , א , סימן כט .
|
|