|
עמוד:170
מאריי ביסס את טיעונו בעד חופש דת על הבנה פרוגרסיבית של הכנסייה . ברור שהטיעונים בעד סובלנות דתית מעידים על הבנות מסוימות של טבע הקהילות הדתיות ושל הסמכות הדתית . אמנם מאריי לא ערער ישירות על הסמכות הדתית ( שנים הוא בכל זאת חדל לכתוב על דת ומדינה בהוראת רבותיו הישועים , ( אך מן ההשלכות של הגותו אי אפשר להתעלם . מאריי טען שדוקטרינה מתפתחת בנסיבות היסטוריות משתנות ובזכות תוכנות של תודעה היסטורית . הוא מכנה את הכנסייה "המימוש הפרוגרסיבי של התוכנית האלוהית לישועת המין האנושי . " אין ספק שבכך הוא מרמז שהכנסייה לא תמיד ראתה את האמת . הבנתו של מאריי את הכנסייה המתפתחת וטיעוניו הספציפיים בעד חופש דת עלולים לערער את הסמכות הדתית . אחרי ככלות הכול , האין היחידים בתוך הכנסייה שותפים לדחף האנושי הבסיסי לחפש באמת ובתמים אחר האמת , ולאמצה ? אם אי אפשר לאכוף את האמת , אלא רק לאמצה , אזי מה הסימוכין לסמכות דתית ? יש לציין ששאלה זו מצריכה חקירה של האופן שאמת דתית מתגלה ומתקבלת ; הדוקטרינה הקתולית קובעת שרוח הקודש מגלה את האמת , בדרך מיוחדת , לסמכויות ההוראה של הכנסייה . אנו ניצבים אפוא לפתחה של חידה ללא מענה : כיצד פועלת הרוח בחייהם של כלל ציבור המאמינים ? באיזו מידה צריך המגיסטריום לשנות את דברי הוראתו עם השתנות תודעתם של חברי הכנסייה ? במסורת הנוצרית , מוכרחים להתייחס לשאלות על סמכות וחירות כאל דילמות רוחניות , משום שהן מתפתחות על כורחן לשאלות על רוח הקודש . באיגרת הגינוי לאמריקניזם , לימד האפיפיור לאו ה 13 שבשעה שהרוח נושבת היכן שהיא רוצה ( יוחנן ג ; 8 כמצוטט באיגרת , ( בכל זאת "אנו יודעים מן הניסיון שסימנים ודחפים אלה של רוח הקודש ברובם אינם ניכרים בלי סיוע , ואפשר לומר , בלי הכנה של הדרכה חיצונית . " מדריך חיצוני זה הוא כמובן הכנסייה בתפקידה כמורת הוראה , המגינה על המאמינים מפני "תעייה פרטית . " אם חיי הרוח הם תנועה לקראת חוכמה שנועדה כדי לחיות בה , משמע שהתעייה היא כמובן איום על הנפש . ובכל זאת , אם רוח הקודש אכן נעה בחופשיות , אזי החוכמה עשויה לבוא ממקומות בלתי צפויים . זמן קצר לפני מותו ב 1967 הכיר מאריי באפקט הגלי של טיעונו : "מיניה וביה , יצא לדרך טיעון גדול שני - על המשמעות התאולוגית של החופש הנוצרי . ילדי האל , המקבלים את החופש הזה כמתת , Leo XIII , Testum Benevolentiae . 52 Secular , p . 269 Murray , "The Unbelief of the Christian " , Bridging the Sacred and the . 51 מצוטט בתוך . The Encyclopediaof American Catholic History , p . 101 Glazier and Shelley ( eds . ) ,
|
|