|
עמוד:166
בירושלים התגוררו יהודים יראי אלוהים מכל עם ועם אשר תחת השמים . כאשר נשמע הקול הזה התקהלו עם רב וכולם נבוכו שכן כל איש שמע אותם מדברים בשפתו שלו ( מעשי השליחים ב . ( 6-4 שוב , רוח הקודש מוצאת דרך להגיע אל בני אדם שונים עד מאוד זה מזה , ומאפשרת להבדל לעמוד בעינו . הרוח אינה עוזרת לבני האדם להבין שפה אחת , אלא פורצת בריבוא שפות . ובכל זאת , האירוע הזה מכנס יחד בני אדם השונים שוני רב זה מזה : "התקהלו עם רב . " הבנת הכנסייה כגופו של המשיח , שרוח הקודש נופחת בה רוח חיים , מציעה תבנית היכולה לתמוך בשוני תוך כדי עידוד יצירתה של קהילה . אני טוענת שאקלזיולוגיה זו היא שסללה את הדרך לכמה וכמה הצהרות קתוליות שיש בהן חיוב של הסובלנות הדתית . לדוגמה , נראה שאין זה צירוף מקרים גרדא שג'ון אינגלנד , אחד מראשי התועמלנים הקתולים למען חופש דת בשנות העשרים של המאה ה , 19 תיאר את הכנסייה כגופו של המשיח והמעיט להדגיש את טיבה המוסדי . איש זה , הבישוף של העיר צ'רלםטון במדינת דרום קרוליינה , שהיה ממוצא אירי , תיאר את הכנסייה כ"גוף שלעולם אינו מת , נצחי וחי עדיין . " הוא גם הגן על "זכותו של כל איש ללכת בעקבות מצפונו באמונה בדוקטרינות דתיות טהורות בלי שיסבול , בשל כך עונשים והגבלות אזרחיים . " 39 משמעותית מכך היא העובדה ש"ההצהרה על חופש הדת" של מועצת הוותיקן השנייה לא היתה מתאפשרת ללא הדגש האקלזיולוגי החדש של המועצה . בהשפעתה של תנועת ההתחדשות הליטורגית , והדגשתה את הכנסייה כגופו של המשיח , במובן הרוחני , דיברה המועצה על הכנסייה כגופו של ישו הבא לכלל דבקות ואחדות באמצעות אכילה משותפת של לחם הקודש . בשותפות זו , השונות משגשגת אפילו כאשר רוח הקודש קוראת לאחדות ואהבה : "בבניית גופו של המשיח יש מגוון שופע של איברים ותפקידים [ ... ] הנותן אחדות לגוף באמצעות [ המשיח ] עצמו [ ... ] אותה רוח עצמה מניבה ומעודדת אהבה בין המאמינים . " המועצה גם הגדירה את הכנסייה כ"עם האלוהים . " למטפורה זו שורשים עמוקים בכתבי הקודש המקראיים והנוצריים , והיא מרמזת על גוף כוללני יותר ומוסדי פחות . האקלזיולוגיה של מועצת הוותיקן השנייה מתיישבת יפה עם הבנתו של מאריי על אודות עם בהיסטוריה המתחיל בהדרגה לגלות יותר ויותר מהו רצונו של האל ומהו טבעו שלו . , United States Catholic Miscellany , 27 . 1 . 1827 . 39 מצוטט בתוך ( ed . ) , The Documents of Vatican // , pp . 20-21 "Dogmatic Constitution on the Church ( Lumen Gentium )" , in Abbott . 40 Press , 1992 , p . 306 American Catholic Experience , South Bend , IN : Notre Dame University Jay Dolan . The
|
|