על סבלנות אלוהית ועל מצוות הסובלנות

עמוד:140

בעניין הסכנה בציווי שלא הובן כהלכה , או מחסד לשנאה איך הגענו לידי כך שאכזבנו בצורה כזאת את הסובלנות האלוהית , בניגוד להכרזה החד משמעית של כתבי הקודש , שכמו סבלנותו של אלוהים , גם סובלנותנו חייבת לחול על אלה הקרובים לנו ביותר ועל הרחוקים מאתנו ביותר . נוכל למצוא הסבר בעבודתו של פרויד , המאירה את עינינו במצב זה בתחום מרכזי זה ביחסינו עם האלוהים . פרויד חיווה את דעתו על מצוות החסד הזאת כדרישה אידאליסטית מוחלטת 44 של החברה התרבותית שלנו בחיבורו "תרבות בלא נחת . " הוא דן במצווה זו בפרשנותו למה שהוא מתאר כ"נרקיסיזם של ההבדלים הקטנים . " פרויד רואה את הבסיס לשנאה המופנית כלפי מי שנגועים בהבדלים מזעריים בכך שדווקא מי שאנו קרובים אליו הוא הפוגע באהבתנו העצמית בכך שהוא מציע ביקורת 45 וקורא לשינוי . כתוצאה מכך , ה"יתרון שבמעגל תרבותי קטן יותר" יימצא בעובדה שהוא "מספק מוצא לדחף [ הנטייה לתוקפנות ] בניכורם של זרים . " פרויד ממשיך -.תמיד אפשר לכבול קבוצה גדולה יותר של בני אדם זה אל זה באמצעות אהבה , כל עוד נשארים אחרים כמטרה להפגנת תוקפנות [ ... ] אחרי שהשליח פאולוס הפך את החסד כלפי כל האדם ליסוד הקהילה הנוצרית שלו , חוסר הסובלנות הקיצונית של הנצרות כלפי הנשארים מחוצה לה היתה תוצאה בלתי הנמנעת ( ההדגשות שלי . ( כדי להבין את משמעותו של הניתוח הזה , עלינו להזכיר לעצמנו קודם כול את המעמד המרכזי שתופס הנרקיסיזם בפסיכואנליזה . את זה ניתן לעשות כאן רק ברמיזה r חשוב לזכור בהקשר שלנו , כי לפי פרויד מושא האהבה בעלת האופי הנרקיסיסטי מייצג צורה של מערכת יחסים מוקדמת , שבה מושא האהבה נבחר מהדהדת בהקשרה של הדרשה על ההר , אם כי יש כאן עיוות פולמי : "אהבו את אויביכם" ( מתי ה 43 ואילך Gesellschaft , pp . 95 ff . Freud , '' Massenpsychologie und Ich-Analyse" [ 1921 ] , Fragen der . 45 Gesellschaft : Urspriinge der Religion , pp . 238 ff ., 243 Freud , "Das Unbehagen in der Kultur" [ 1929 , 1930 ] , Fragen der . 44 . ( . 46 פרויד מביא תיאור ק ונקרטי וחד משמעי יותר על המרירות שבידיעה : "בני העם היהודי המפוזר צברו בעצמם רווחים ניכרים לתרבויות העמים המארחים אותם ; למרבה הצער כל אותם מעשי טבח ביהודים בימי הביניים לא היה די בהם להפוך את התקופה הזאת לשלווה ובטוחה יותר בעבור עמיתיהם הנוצרים [ ... ] גם לא היה זה צירוף מקרים חסר שחר שהחלום הגרמאני על שליטה עולמית עורר את האנטישמיות לצורך הגשמתו" ( שם , עמ' . ( 96 Freud , "Das Unbehagen in der Kultur " , pp . 242 ff . . 47 ( מתורגם על פי התרגום האנגלי של המאמר . (

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר