על סבלנות אלוהית ועל מצוות הסובלנות

עמוד:138

ההבטחה שהוא יצליח - כל זה מייצג את השבר במסורת התאולוגית המעיד על התהום שנפערה מאז השנים . 1945-1940 ה . המצווה לאהוב את רעך ( מצוות החסד : ( פרשנות של שם אלוהים האסור בהגייה אולם הכשל המפלצתי הזה , הנוגד את הדוקטרינה של כתבי הקודש על סובלנות האל ועל סובלנות כלפי הרע , רחוק כקרוב , שאותן הפקיד האל בידי המין האנושי , מה משמעו לדיון שלנו בסבלנות האלוהית ובסובלנות כמצווה ? יש טקסט מקראי נוסף , שאץ להכחיש את הרלבנטיות שלו לשאלה הזאת בדיוק , והוא למעשה עוד מצווה שבמידה מסוימת מייצגת את היפוכו של הדיבר השישי שנזכר לעיל . כוונתי לציווי לאהוב את רעך , כפי שהוא מופיע לראשונה בספר השלישי בתורת משה , ספר ויקרא . שם , בפרק יט , בפסוק , 18 נאמר בהתייחס לבן ישראל אחר , לשכן , לאח ולבן העם : "לא תקם ולא תטר את בני עמך ואהבת לרעך כמוך אני ה . "' ובאותו פרק , כמה פסוקים לאחר מכן , לגבי הגר , הגוי החי בארץ ישראל : "וכי יגור אתך גר בארצכם לא תונו אתו . כאזרח מכם יהיה לכם הגר הגר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים אני ה' אלהיכם" ( פסוקים . ( 34-33 אמירה זו , המופיעה באופן כמעט זהה ביחס לאח , בן אותו העם , וביחס לגר הנוכרי השוכן בתוך ישראל , היא אמירה המצריכה תמיד פירוש חדש , כנראה משום מרכזיותה . המצווה הזהה , אותה מצווה הקושרת אותי לארץ מולדת משותפת , לשפה משותפת , למסורת משותפת וגם מחייבת אותי "לאהוב" את הגר , עומדת בסמיכות מידית לשמו האסור בהגייה של אלוהים , שנוצר מארבע האותיות יו"ד ה"א וי"ו ה"א . לפי המסורת היהודית , זה השם המתאר את האל במידת הרחמים שלו , בניגוד למונח הכללי "אלוהים , " שניתן לקושרו אליו וגם לאלים אחרים , ומאפיין את 39 האל במידת הדין שלו . שמו של האל הרחום , שאין להגותו , מפורש כך על סמך האהבה לאחרים - הן למוכר ולקרוב הן לאחר הזר והמוזר . האם יש כאן מבנה היכול לדמות לזה שבלאנשו מתארו ? האם ייתכן שעל . 39 השוו לפירוש רש"י ( רבנו שלמה יצחקי , ( 1105-1040 לבראשית א : 1 "ברא אלהים - ולא אמר ברא ה / שבתחילה עלה במחשבה לבראותו במידת הדין [ אלהים הוא של שמו האל הח ^ דין , [ וראה שאין העולם מתקיים , והקדים מידת רחמים ושתפה למידת הדין . והיינו דכתיב [ בראשית ב [ 4 ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים . " ולפירושו לבראשית ב : 5 "ה' אלהים - ה' הוא שמו . אלהים שהוא שליט ושופט על כל העולם וכן פירוש זה בכל מקום [ בתורה ] לפי פשוטו : ה' שהוא אלהים" ( ההדגשות שלי . (

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר