|
עמוד:1
עם הספר בדברי ימי אירופה נודעת חשיבות מרובה לשלהי המאה השמונה-עשרה ולעשרות השנים הראשונות של המאה התשע-עשרה . מאורעות מהפכניים גדולים שינו את פניו של חלק זה בעולם . היתה זו תקופה סוערת הרת-אידיאלים הומניסטיים , חברתיים ולאומיים . העולם הישן עמד בשיפולי השקיעה והדור תסס לקראת עולם חדש שעמד לקום במקומו . האידיאות על תחייה לאומית ועל מרי סוציאלי וחברתי שצמחו באותן השנים באחדות מארצות אירופה , הכניסו בקיעים בחומה שהקיפה את העולם הישן . רוחות סערו והסעירו . אורחות-חיים מקובלים נתפוררו לקול בשורות החופש שהביאה עמה המהפכה הצרפתית הגדולה . חוקי הדיכוי שנחקקו על-ידי שליטי האצולה והמלכות נקברו תחת מפולת הבסטיליה . תגליות המדע והשתלטות האדם על כוחות הטבע הביאו בעקבותיהם תסיסה רעיונית-מחשבתית בתחום אמונות ודעות . על במת העולם עלו מתקני החברה ובפיהם בשורה : "חרות , אחוה ושויון ; " ואנשי הגות הרימו את דגל התבונה הטהורה החייבת להנחות את האדם . socg גם בשבט היהודי בפולין חלה התעוררות ורבתה התסיסה . הדים מקולות הדרור התגלגלו למשכנות ישראל . ביטול חוקי האפלייה הכלכלית והלאומית בצרפת שלאחר המהפכה : "הצהרות על זכויות האדם" שנשמעו מעל במת הפרלמנט בארץ זו ; הסנהדרין של נאפוליון - כל אלה הפיחו תקוות חדשות בלבות יהודי פולין , משוללי זכויות-האזרח ועשוקי זכויות-אנוש . אך בצד הרעיון על שיווי זכויות אזרחי וכלכלי , הסתערו אידיאות שונות על החומה שמאחוריה התבצרה יהדות פולין ואןמו לקעקעה . מבחוץ קסמה האריסטוקראטיה מאסכולת מנדלסון , ומבפנים קרצה ההשכלה שקראה למרי בנושנות .
|
|