מבוא

עמוד:11

מבוא א חיבור זה נכתב מעיקרו כדיון הלכתי באשר לאפשרות של נשים לקרוא בתורה בציבור ולהימנות על הנקראים לעלות לתורה . הנושא אמנם נידון בפירוט וביסודיות על ידי מספר תלמידי חכמים ומלומדים , שעוד אזדקק להם להלן , אך ביקשתי להצטרף לדיון החשוב הזה ולהוסיף לו מרכיב חדש , והוא עקרון "כבוד הבריות , " המתייחס לנשים המבקשות להיות שותפות במעשה הדתי בבית הכנסת ; שיקול זה עשוי לגבור על עקרון " כבוד הציבור" . ביאור עמדה הלכתית זו נעשה תוך עיסוק רחב ורב דוגמאות בשאלות של מדיניות פסיקה , הכוללות את ההתייחסות לשורה של שיקולים ושם אות לג כתב : " לא תגור מפני איש כי המשפט לאלקים הוא" - הוזהרנו בזה להאמין שלא יקרנו נזק מצד משפט הצדק כאשר לא נכיר בו פנים , כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה ( פסחים ח ע '' ב : ( שלוחי מצוה אינם נזוקים . לא בהליכתם ולא בחזירתם . וזה פירוש , " כי המשפט לאלקים הוא" - שלא יבואכם נזק בסבתו וגו . ' כלומר שחייב אדם למסור את עצמו לסכנה ולא לותר על משפט צדק , ויחד עם זה ישנה מעין הבטחה שלא ינזק . הרבה דנו האחרונים בדברי הספרי , שנראים מוזרים קמעא ; ראה שו"ת שבות יעקב , לר' יעקב ריישר , ח"א סי' קמג , שו"ת מהר"ם שיק , לר' משה שיק , או"ח סי' שג , ומהר '' ם שיק על תרי"ג מצוות , סי' תטז ; משפט כהן לראי"ה קוק , סי' קמג ; אוצר הפוסקים חו"מ יב א ; ודיונים של י"ד כלייך , בספריו , Contemporary Haiakhic Problems ח '' ב , ניו יורק תשמ '' ג , עמ' ; 138-134 ח"ד , ניו יורק , 1995 עמ' . 10-8 והרב עובדיה יוסף שליט"א , בדברי פתיחה לשרית יביע אומר חלק אי , ירושלים תשמ"ו , מביא את הגמרא בסנהדרין ז ע '' א : '" לא תגורו מפני איש' - לא תאגור דבריך מפני איש . " והוסיף : וכן כתב בשו '' ת כפי אהרן ח"א ( חאהע '' ז סי' יב , דף צא ע"ב , ( עי"ש . ולכן אין למחבר ספר או מורה ודיין להיות רק כחמור נושא ספרים , או במליצת חז"ל ( במגילה כוו ע"ב ) צנא מלא ספרא , עיין בפירוש רש"י שם , אלא עליו לעיין היטב ולהכריע בהלכה כאשר תשיג יד עיונו ( אם הרשוהו גדולי דורו לכך ... ( 6 ראה להלן , פרק א , ' עמ' . 34

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר