|
עמוד:140
לו לעיתים קרובות מכשיר במאבק זה . עתה אין הפרולטאריון טוב ואינו גרוע מכל נציג של מעמד אחר , ואין השביתה טובה או גרועה מכל אמצעי שבו משתמש המעמד האחר — ההשבתה . יש פעמים , שגם השביתה וגם ההשבתה מוצדקות ! ויש פעמים , שגם השביתה וגם ההשבתה אינן מוצדקות . בכל מקרה נפתרת שאלה זו על ידי המצפון . כך נפתרה שאלה מוסרית זו אפילו במדינות ותיקות , מקום שם כבר נתייצבו זה מכבר ונתחזקו חיי המשק , ומקום שם אין העמים מתייראים מכלייה לאומית אפילו תתערער תעשייתם . אילו גם נהרסו בגרמניה או באיטליה מחצית בתי החרושת והמפעלים , עדיין היתה גרמניה נשארת גרמנית , ואיטליה — איטלקית . עניין אחר לגמרי הוא — ההתיישבות שלנו בארץ ישראל . קודם כל , שלושה רבעים מכל המשק שלנו בארץ ישראל הם עדיין רק בגדר ניסיון , שמהלכו תלוי בטבע , בממשלה , בסביבה הערבית . הקשיים הפנימיים , השביתה , ההשבתה , דברים , שבמשק הגרמני או האיטלקי אפשר לעבור עליהם יחסית בקלות , עלולים להשמיד את הנבטים הצעירים בארץ ישראל . ושנית , כל בית חרושת יהודי חדש בארץ ישראל , כל פרדס חדש — הם מקורות חדשים לכלכלת המתיישבים שלעתיד לבוא ובבחינת צעדים חדשים לקראת רוב יהודי . אולם נוסף על אלה , עמדות כלכליות חדשות הינן האמצעי היחיד להשיג אי פעם רוב יהודי . לכן גם השביתה וגם ההשבתה הן פשע כלפי העם היהודי . לכן צריך להשתדל , שבוררות החובה הלאומית תעשה את השביתות ואת התשבחות לבלתי אפשריות מבחינה מוסרית . בעיקר עכשיו , כל זמן שמוסד עליון לבוררות עדיין איננו , על כל ציוני הגון בטרם יצטרף לשביתה או יכריז על השבתה לחשוב שבע פעמים . שמא יש דרך אחרת להגיע לידי הסכם 7 אולי אין המעביד יכול לוותר , בלי להסתכן בהפסד , או אולי אין הפועל יכול לוותר בלי להסתכן ברעב ? המצפון ילחש לו כיצד עליו לפעול , וההיגיון יאמר לו , שעמו ומשימתו המקודשת עלולים לסבול בשל אי רצונו להתפשר .
|
|