|
עמוד:10
ג . הציבור היהודי היה ער מבחינה פוליטית ומפוצל בצורה קיצונית למספר רב של סיעות , מפלגות , ארגונים וקבוצות לחץ . בבחירות לאספת הנבחרים הראשונה , ( 1920 ) כאשר מספר המצביעים היה כשלושים אלף בלבד , התמודדו יותר רשימות מאשר בבחירות לכנסת הראשונה . ( 1949 ) פועל בניין בתל אביב בשנת 1925 ( לדוגמה ) הצביע לאספת הנבחרים , לקונגרס הציוני , לעיריית תל אביב , למפלגת אחדות העבודה , למועצת הפועלים ולהסתדרות פועלי הבניין . * * * תולדותיהם של היהודים בארץ ישראל בחצי הראשון של המאה , ושל היישוב , כפי שכונתה היישות היהודית , שהפכה תוך כמה עשרות שנים למדינה - הן סיפור מעניין לא רק מנקודת המבט היהודית . אף במונחים כלליים , אוניברסליים , זהו פרק מפליא , ואין תמה כי הקמתה של מדינת ישראל ב , 1948 על רקע מלחמת העצמאות , נחשבה למעין "פלא טבע . " ספר זה מנסה להסביר כיצד התרחש "הפלא , " כיצד הצליחו חמישים אלף יהודים בתחילת המאה להיות ל 650 אלף ( היקף מצומצם אף הוא בקנה מידה עולמי ) ולהחזיר לעמם את העצמאות לאחר קרוב ל 1900 שנה , במסע קשה ורב נפתולים , עם הצלחות ולא מעט כישלונות . אפשר לשפוט את חמישים השנים האלה מכל זווית שהיא . בדבר אחד אין , לא היו ולא יהיו חילוקי דעות : זהו פרק מרתק בקורותיו הארוכות של העם היהודי ובקורות המאה העשרים . . ספר זה הוא ראשון בסדרה . בעקבותיו אמורים להופיע כרכים שיעסקו בשלבי התפתחותה של ישראל מ 1950 ואילך , ובלא יהודים - תושבים ושליטים - שהשפיעו ושעדיין משפיעים במישרין ובעקיפין . תורת המחברים נתונה לפרופ' יעקב שביט על הערותיו המאלפות . בנושא כה מורכב וסבוך כמו ההיסטוריה היהודית בארץ , במחצית הראשונה של המאה העשרים , עשויות להיות דעות שונות , ואף לאחר עשרות רבות של שנים ישנם חילוקי דעות בין עדים למעשה , מנהיגים וחוקרים . ניסינו כמיטב יכולתנו להגיש את הדברים באופן אובייקטיבי , מתוך רצון לתאר כהווייתו את העבר . האם יש בהם לקח לעתיד ? אולי , שכן כדברי ו . צ ' רצ'יל , בהקדמתו לספרו "ההיסטוריה של העמים דוברי אנגלית" - " כל אומה או קבוצת אומות יש להן סיפור מעשה משלה לספרו . ידיעת המסות והלבטים צורך היא לכל החפצים להבין את הבעיות , הסכנות , המבחנים והאפשרויות העומדים בפנינו כיום " .
|
|