תנועות הנוער ועיצובה של החברה החדשה

עמוד:321

למצוא במקורות העבריים בסיס לעקרון השוויון , לא זה היה מקור ההשראה הראשוני של מחנכי תנועות הנוער . היתה כאן אפוא מסגרת של חינוך ערכי מודרני , השואב השראתו מתורות של תיקון עולם בידי אדם ולאלתר – דהיינו , תורות חילוניות ביסודן . ייחודו של החינוך התנועתי בארץ היה שהפנמתם של ערכים אלה חייבה את הבוגר הצעיר להתנהגות , לאורח החיים ולמעש שנבעו ממסכת הערכים הזאת . המקרה המיוחד של "בני עקיבא" תנועת "בני עקיבא , " שהיתה שולית באופן יחסי בתקופה שקדמה למדינת ישראל ובשנים הראשונות לקיומה , הן בהיקפה והן בטווח השפעתה , מזכירה , בכמה פרמטרים חשובים , את תפק'דן של תנועות הנוער הגדולות בתקופת היישוב . בסקר על חברי תנועות הנוער שנעשה בשנות ה90– בידי הפרופ' רינה שפירא והפרופ' חיים אדלר התברר כי בקרב מדגם מייצג של תלמידי כיתות י"ב בבתי הספר העל–יסודיים 14 % מן התלמידים הם חברי תנועות נוער ומחציתם חברים ב"בני עקיבא . " תנועה זאת קולטת אל שורותיה חברים וחברות הבאים ממשפחות השותפות למצע האידיאולוגי , הדתי–לאומי , שלה ורואות ( במידה כלשהי ) בחיוב את התביעות החינוכיות שלה ; החניכים באים מבתי הספר הממלכתיים–דתיים , שבהם שוררת אווירה דומה לזו של התנועה ובהם פועלים מורים ומחנכים שאף הם שותפים לערכים וליעדים החינוכיים של התנועה , ובמרכזם – החזון של חברה יהודית ריבונית החיה על פי ההלכה . מדובר אפוא ב"חברה סגורה" כמעט , על המעלות ועל החסרונות החינוכיים והפדגוגיים שבמצב מעין זה . זאת חברה עם הכרה ערכית ברורה ומוגדרת . מאז שנת , 1967 אך בעיקר מאז שנות ה , 80– קיבלה תנועה זאת תנופה מיוחדת מתנועת ההתנחלות בשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה . והנה , בדומה לתנועות הנוער החלוציות של תקופת היישוב ושנותיה הראשונות של המדינה , נמצאת "בני עקיבא" חורתת על דגלה את הערכים העומדים במרכז עולמה של התנועה הדתית–לאומית , ומצפה מחניכיה , לכשיתבגרו , להגשימם בהצטרפות למתנחלים . גם כאן יש מעמד של ביקורת גלויה פחות או יותר על ההנהגה הפוליטית שלה , על שהיא אינה נמרצת ואקטיביסטית יותר . ממילא נודע לתנועה זאת מעמד ייחודי במחנה הדתי–לאומי וכוח מעצב ומחנך ניכר על חניכיה . יחד עם זאת אין להתעלם מהבדלים מהותיים שבין תופעת תנועות הנוער הארצישראליות החילוניות בתקופת טרם המדינה ובראשית ימי המדינה לבין תנועת "בני עקיבא . " תנועה זאת היא סקטוריאלית , והערכים שהיא חורתת על דגלה הם ערכים סקטוריאליים . לעומתם , ערכיה של תנועת הנוער הכשרת המכבי הצעיר – ירדו לנגב ללוות שיירות ( 1948 ) בני-עקיבא , מפגן בירושלים ( 1950 ) הנוער העובד , ועידת התנועה ( 1987 )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר