פרדוקס וקיטוב: תהליכי חילון ומודרניזציה ביהדות בריטניה מאז 1945

עמוד:136

פרדוקס וקיטוב : תהליכי חילון ומודרניזציה ביהדות בריטניה מאז 1945 ברי קוסמין תיאורם של תהליכים המתרחשים בבריטניה צריך לעסוק באנשים ולא במוסדות כי מוסדות , בייחוד בבריטניה , נוטים להתאים עצמם לשינויים באטיות רבה יותר מבני אדם . אמנם קיימת נטייה בקרב עיתונאים ומנהיגים יהודיים להשתמש במונחים שונים כגון : 'יהדות אנגליה , ' 'יהדות בריטניה , ' ' הקהילה היהודית , ' 'הציבור היהודי' ו'האוכלוסייה היהודית' כבעלי משמעות אחת . אך שימוש לא מדויק כזה בלשון ובמושגים גורם בלבול . לפיכך ייעשה כאן שימוש במונח 'יהדות בריטניה' לכינוי כלל הציבור היהודי בשלמותו ( מה שמכונה עמ , ( F ובמונח 'אוכלוסייה' לגושים של יהודים כפרטים . המונח העירונית מהמעמד הבינוני . ובכל זאת , מבחינת דפוסי היחסים החברתיים והעמדות כלפי זהות קבוצתית , גילה מחקר שנערך ב1991– במלבורן שרוב היהודים מתרועעים בעיקר ( אך לא בלבדית ) עם יהודים אחרים , ומבטאים מחויבות איתנה לזהותם כיהודים ולהמשכיות הקיום היהודי בעתיד ( בשינויים קלים בלבד בין יהודים ילידי אוסטרליה לבין מהגרים , ובין קבוצות הגיל השונות . ( אמנם השיעור הנמוך של "נישואי חוץ" שנרשם בשנות ה50– עולה לאטו , כפי שעולה גם שיעור הגירושים . ואולם , לפי שעה , לפחות בערים האוסטרליות הגדולות יותר , השיעור הנוכחי של נישואי תערובת של היהודים נותר נמוך באופן ניכר מזה שנרשם באוסטרליה בשנות ה20– של המאה ה , 20– ועדיין הוא רחוק ביותר מ 50 % – ויותר המקובלים בארצות הברית וברבות מארצות אירופה בשנות ה . 90– בסקר שנערך בקהילה היהודית במלבורן בשנת , 1991 שבו התבקשו הנשאלים לשייך את עצמם לאחת מהקטגוריות הדתיות המשקפות את המגוון הרחב של הזרמים הדתיים המיוצגים במלבורן ") אורתודוקס גמור , " " דתי מסורתי , " " ליברלי / רפורמי , " " יהודי אך לא דתי , (" העדיפו 45 % מהם את התשובה " יהודי אך לא דתי . " אף שאולי לא כל המשיבים כך הם בהכרח " חילונים " גמורים , הרי הדבר מרמז בהחלט שפלח ניכר מיהודי אוסטרליה אינו רואה בהשתייכות לגרסה עכשווית כלשהי של היהדות הדתית מרכיב הכרחי בזהות היהודית . ועדיין אפשר גם שהמשתייכים לקבוצה ה " חילונית " משתתפים גם מדי פעם בכמה טקסים ושומרים על כמה מנהגים דתיים . כיום נמצאת אוסטרליה , עם אוכלוסייה יהודית של יותר מ 100 , 000– נפש , במקום העשירי בעולם מבחינת גודלה של הקהילה היהודית . חשיבות רבה יותר יש לעובדה שאוסטרליה היא אחת המדינות המעטות מאוד בתפוצות שבהן האוכלוסייה היהודית אינה חדלה לגדול . עד שלהי שנות ה90– הגיעו הערים מלבורן וסידני , שתוגברו בעשורים האחרונים בקבוצות ניכרות של מהגרים יהודיים מדרום אפריקה ומברית המועצות לשעבר , לכדי 50 , 000 תושבים יהודיים בכל אחת מהן . בשתיהן ממשיכים היהודים להתרכז בכמה רבעים בלבד . לא ייפלא שברבעים האלה נמצאים גם רוב בתי הכנסת , המרכזים הקהילתיים , ארגוני המגבית והפוליטיקה , הפעילויות התרבותיות , מועדוני החברה , הנוער והספורט , חנויות המזון הכשר , שירותי הרווחה , מוסדות הסיעוד לקשישים ומגוון רחב של ארגונים מסחריים וחברתיים העונים לצורכי הקהילה . הקמתו של מה שמזהים הסוציולוגים כ"כפר עירוני" בתוך עיר מודרנית גדולה היא , קרוב לוודאי , דרך מדויקת להפליא לאפיון החיים היהודיים בסידני ובמלבורן , ודבר זה משתקף בדרך שבה מתארים וחווים אותו יהודי אוסטרליה . לקריאה נוספת : Bernstein , David , Diamonds and Demons : The Joseph . and Survival : Jewish Communities in the Diaspora , Stein and Sol Encel ( eds . ) , Continuity , Commitment , Goldlust , John , 'Jewish Continuity In Australia' in Leslie Gutnick Story , Port Melbourne , Lothian , 2002 . Glezer , Leon , 'Jews in Australia in the Twentieth Century ' Westport Ct ., Praeger , 2003 Origins , Cambridge , Cambridge University Press , Encyclopedia of the Nation , It's Peoples and Their in James Jupp , The Australian People : An . Rubinstein , W . D ., The Jews in Australia : A Thematic 2001 , pp . 539-543 220-250 . Coming out Jewish , London , Routledge , 2000 , pp . Stratton , Jon , 'Jews and multiculturalism in Australia' , in and Schlesinger , 1997 . Rutland , Susan D ., Edge of The Diaspora , Sydney , Brandl –– Judaism in Australia , Canberra , AGPS , 1995 . Heinemann , 1991 . History , Vol . II : 1945 to the Present , Port Melbourne ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר