יהודים ופאשיזם

עמוד:28

יהודים ופאשיזם מריו שניידר טרם עליית הפאשיזם לשלטון נחשבו יהודי איטליה לאחת הקהילות היהודיות המשולבות בהצלחה במדינה המארחת , איטליה , ומקצתם כבר נמצאו בתהליך התבוללות מתקדם . ביהדות איטליה , אחת הקהילות היהודיות הקטנות ביותר באירופה , היו ב1911– כ 40 , 000– נפש והיא היתה כ 0 . 1 % – מכלל אוכלוסיית המדינה . היהודים , אשר הצטרפו לתהליך של איחוד איטליה , תפסו מקומות בולטים בעולם האקדמי , בעיתונות , בפיננסים , בחוגי המשפט , בממשל , בפוליטיקה ובצבא . תהליכי החילון והמודרניזציה שהתרחשו בחלקים של ממלכת איטליה פתחו לפניהם הזדמנויות חדשות ואפשרו להם להיטיב את מעמדם האישי ולעתים גם את זה הקבוצתי . ביהודים נושאי המשרות הציבוריות בתקופה הזאת אפשר לציין את הכלכלן לואיג'י לוצאטי , אשר כיהן ב1910– תקופה קצרה כראש ממשלה ותקופות ארוכות יותר כשר האוצר ; ואת ארנסטו נתן , שזוהה עם חוגי הבונים החופשיים והיה ב1907– לראש עיריית רומא . שישה מתוך 350 הסנטורים הממונים על ידי מלך איטליה היו , בשנת , 1902 יהודים . גם במחנה הסוציאליסטי בלטו יהודים , בהם קלאודיו טרווס וויטוריו עמנואלה מודיליאני , אחיו של הצייר המפורסם אמדאו מודיליאני . במלחמת העולם הראשונה שירתו בכוחות המזוינים האיטלקיים חמישים גנרלים יהודיים , ובהם עמנואלה פולייזה , אשר קיבל את מספר אותות ההצטיינות הגדול ביותר במלחמה ההיא . שילובם של יהודי איטליה בחייה הציבוריים של המדינה , תרומתם לאיחודה ולהתפתחותה ונוכחותם הבולטת לא היו שנויים במחלוקת והשאלה היהודית לא היתה קיימת באיטליה בזמן עליית הפאשיזם לשלטון . הפאשיזם כתופעה פוליטית , ובעיקר בגרסתו באיטליה , לא כלל את האנטישמיות כמרכיב חיוני . השילוב האידיאולוגי בין לאומיות המונית קיצונית , סוציאליזם סינדיקליסטי , אנטימארקסיסטי , ותפיסה חברתית–כלכלית קורפורטיבית לא נזקק לגזענות או לאנטישמיות לקיומו . הפאשיזם האיטלקי , מראשית ימיו , העמיד במרכז מושגים כ"לאום" ו"מדינה , " ולא את מושג ה"גזע . " בשנות ה20– וה30– של המאה ה , 20– כאשר השתמשו הפאשיסטים במושג "גזע , " הם התכוונו בדרך כלל ללאום או למקור ההיסטורי–התרבותי של עם , ולא להרכבו האתני או הביולוגי . על אף השפעתו האידיאולוגית של ז'ורז' סורל , אשר נקט עמדות אנטישמיות והיה שותף לחוגים אנטישמיים הקרובים ל"אקסיון פרנסז" aise ) ח , ( Action Fran התנועה הצרפתית הימנית , לא התייחסו החוגים האיטלקיים שבהם התהוותה האידיאולוגיה הפאשיסטית לשאלת היהודים . עדות לכך אפשר לראות בהצטרפותו של אחד מן הבולטים בקרב הסינדיקליסטים המהפכנים , אנג'לו אוליביירו אוליבטי , שמוצאו היהודי היה ברור , יחד עם רבים מחבריו לשורות הפאשיזם בתחילת שנות ה . 20– בין השנים 1919 ל1922– ניסו חוגים לאומניים לפתח תפיסה אנטישמית שזיהתה את היהודים , יחד עם הבונים החופשיים , הסוציאליסטים והבולשביקים , כאויבי איטליה . אף שבתקופה הזאת התגבשה התנועה הפאשיסטית והתרחקה ממקורותיה האידיאולוגיים בשמאל , לא מצאו בה תפיסות אלה הד רב . למנהיג הפאשיזם , בניטו מוסולוני , היו קשרים קרובים לפעילים פוליטיים יהודיים גם בתקופה שבה עדיין השתייך למפלגה הסוציאליסטית וגם בתקופתו הפאשיסטית . אנג ' ליקה בלבנוף – אינטלקטואלית יהודייה רוסייה שהצטרפה לסוציאליזם האיטלקי – השפיעה על התפתחותו הפוליטית ושימשה יחד איתו , ערב מלחמת העולם הראשונה , עורכת העיתון אוונטי ! . ( Avanti !) בזמן המלחמה פיתח מוסוליני יחסים קרובים מאוד גם עם מרגריטה וצ'זרה סרפטי ואלה ליוו את הדוצ ' ה לעתיד בדרכו אל הפאשיזם . עם מייסדי התנועה הפאשיסטית , במארס , 1919 נמנו חמישה יהודים , ואחד מהם , צ ' זרה גולדמן , היה אחראי על שכירת האולם בכיכר סן ספולקרו במילאנו שבו הונחו יסודות הפאשיזם הפוליטי . שלושה יהודים , דויליו סינליה , ג'ינו בולפי וברונו מונדולפו , היו במי שנחשבו לגיבורים שמסרו את חייהם למען הפאשיזם בתקופה זו . אלדו פינצי , שהגיע לפאשיזם משורות הלגיונרים של ד ' אנונציו , היה , במאי , 1921 בנציגים הפאשיסטים הראשונים בפרלמנט האיטלקי ובזמן השלטון הפאשיסטי שימש בתפקידים רמי מעלה במשרד הפנים שאלתיאל , אלי ( עורך ) – יהודים בתנועות מהפכניות . נאמן , שלמה – פרדיננד לאסאל . אבינרי , שלמה – משה הס – בין סוציאליזם לציונות . טלמון , יעקב – מיתוס האומה וחזון המהפכה – כרך א הפרק "הצד היהודי . " Berkeley , 1983 . Funkenstein , Amos , Perceptions of Jewish History , Deutscher , Isaac , Essai sur le probleme juif , Paris , 1969 . Buber , Martin , Utopie et socialisme , Paris 1977 . Mannheim , Karl , Ideoplogy and Utopia , London 1960 .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר