|
עמוד:234
השפעות אלו ניכרות גם בכל הנוגע לקבלת העקרונות וכללי המשחק של תרבות פוליטית דמוקרטית , וגם בשינויים שחלו בקרב המזרחים במבנה ובגודל המשפחה , בנישואים הביןעדתיים , בגיל הנישואים , בשאיפה להשכלה ורכישתה בפועל , בייחוד בקרב נשים , בהשתתפות נשים בשוק העבודה וכיוצא בזה . בכל התחומים הללו ניתן לומר כי התמורות שהתחוללו בהם , שהביאו להידמות גוברת והולכת בין מזרחים לאשכנזים , משקפות במידה רבה את השפעתו של עקרון ההטמעה . ואולם חשוב לזכור כי מגמות אלו , שהיו חלק בלתי נפרד מהתהליך הרחב של בניין האומה , היו כרוכות בקשיי הסתגלות פיזיים ( למשל , תנאי מגורים , ( כלכליים , חברתיים ותרבותיים , בייחוד בשנים הראשונות שלאחר העלייה . חשוב לא פחות הוא גם המחיר התודעתי הכבד במובן של פגיעה בדימוי ובכבוד העצמי והקבוצתי של העולים מארצות המזרח וצאצאיהם , שרישומה ניכר עדיין . אמנם נכון שגם העולים שבאו באותן שנים מארצות אירופה , שרבים מהם היו ניצולי שואה , נאלצו לשלם מחיר גבוה במאמציהם להשתלב בחברה הישראלית , שלא גילתה הבנה מספקת למצוקות הייחודיות שלהם על רקע החוויות הקשות שעברו במלחמת העולם . ואולם מבחינת המרחק התרבותי והחברתי מן החברה הקולטת , פוטנציאל המו ? יליות וההשתלבות של העולים מאירופה היה טוב לאין ערוך מזה של העולים מארצות המזרח התיכון , וכך בדור השני נעלמו למעשה ההבדלים בין ילדי העולים מאירופה לבין בני דורם שנולדו בישראל להורים שעלו מאירופה לפני קום המדינה . במבט כולל , ברור למדי שההתפתחויות שהיו אופייניות לחברה הישראלית מאז ראשית ימי המדינה לא התנהלו רק על פי התוואי המתוכנן של האבות המייסדים , אם כי אין לזלזל בשינויים שהתחוללו גם על פי הדגם הנשאף שלהם . כך , לדוגמה , החברה הישראלית עברה תהליכי מודרניזציה ניכרים בתחומים מרכזיים כגון כלכלה , טכנולוגיה ומדע , חינוך והשכלה , משפחה , תרבות פוליטית וסגנון חיים – תהליכים שלא פסחו , כאמור , גם על העולים שבאו מארצות המזרח וצאצאיהם . עם זאת , חלק חשוב מהשינויים שהטביעו חותמם על החברה הישראלית לא באו , כאמור , ישירות עקב "מדיניות יזומה , " ולעתים אף עמדו בניגוד לה . בהקשר הזה חשוב לדעת כי עצם הרעיון שניתן ליצור ולכוון תהליכים דמויי כור היתוך או הטמעה ברוח הגישה והמתכונת של "הנדסה חברתית" אינו מציאותי ביותר , לפחות בחברה דמוקרטית . לפיכך , מלבד ההשפעות החיצוניות שצוינו לעיל , לא ניתן להתעלם במרכיבים שונים של התחום התרבותי התחוללו שינויים בולטים המשקפים בחלקם תהליכים של היתוך . בתמונה : תלמידים מבוגרים במרכז קליטה בדימונה לומדים עברית , 1972
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|