|
עמוד:158
יהודים באמריקה הלטינית אפרים זדוף סקירה גיאוגרפית–היסטורית המרחב הגיאוגרפי המכונה אמריקה הלטינית ( אמל"ט ) משתרע ממקסיקו בצפון ועד צ'ילה וארגנטינה בדרום . המכנה המשותף לכל המדינות הכלולות בהגדרה הזאת הוא שהן כוננו על חורבותיהן של הקולוניות שהקימו ספרד ופורטוגל במאות ה16– וה . 17– השפות הרשמיות של רוב הארצות הללו הן הספרדית או הפורטוגלית והנצרות הקתולית היא דת הרוב . ברבות מהמדינות היא אף הדת הרשמית . ואולם יש במרחב הזה כמה מדינות יוצאות דופן במאפיינים האלה , והן נמצאות על פי רוב באיי האנטילים . בהן יש מדינות שהיו קולוניות הולנדיות , בריטיות או צרפתיות . אחדות קיבלו עצמאות ואחרות ממשיכות להיות נתונות לשלטונן של בריטניה , הולנד , צרפת וארצות הברית . מדינות אמל"ט נבדלות ביניהן בהרכב האוכלוסייה שלהן . קבוצה אחת בנויה בעיקר מהאוכלוסייה המקומית של ילידים שהיו ביבשת לפני הכיבוש הספרדי ומהמהגרים הספרדיים שהתערו בקרבם . עם קבוצה זו נמנות המדינות שלאורך שרשרת הוא היה לעניין טעון במשמעויות ובפרשנויות , הן שלהם עצמם והן של אחרים . בשנות ה70– כבר היו יהודים ממוצא מזרח–תיכוני יותר מ 50 % – מהאוכלוסייה היהודית בישראל . נוכחותם בארץ נתפסה כאות לכך , שישראל היא מדינה ששורשיה נטועים באזור , ולא סתם יוזמה של יהדות אירופה ומדינותיה . באותה העת החלו להקדיש בישראל תשומת לב הולכת וגוברת לתרבות ולהיסטוריה של יהודי המזרח התיכון . הדגש הושם בהיבט הציוני של תולדותיהם . יהודי המזרח התיכון , בין שהגיעו לישראל ובין שהיגרו למדינות אחרות , פיתחו צורות מגוונות של התייחסות לחייהם כיהודים ולעברם התרבותי , שמקצתן חייבו את הציונות ומקצתן התחרו בה . ניסיונם הצמיח טווח רחב של דימויים , פעילויות ואופני התארגנות . כמה יהודים שעברו מעיראק לישראל , כמו יצחק בר–משה וסמיר נקאש , המשיכו לכתוב בערבית . כתביהם מעבירים את עושרם ומורכבותם של חייהם בעיראק לצד תחושה של היותם גולים בארץ שאליה "שבו . " מהגר אחר מעיראק , אלי כדורי , נעשה לפרופסור למדע המדינה בלונדון , וכתביו בוחנים בעין ביקורתית את הלאומיות והצורות השונות שלבשה במעברה מאירופה למזרח התיכון . העיתונאי יליד מצרים אריק רולו היה לכתב הלה מונד בפריז ; הוא התמחה במזרח התיכון ולעתים קרובות מתח ביקורת על מדיניותה של ישראל . אדמון ז'אבס , גם הוא ממצרים , עזב אותה ב1956– והיה לדמות ידועה בתנועה הפוסט–מודרניסטית הצרפתית , וכתביו משקפים לפעמים את שנותיו המוקדמות בקהיר . הסופר אמנון שמוש , שעזב את סוריה בגיל צעיר והתיישב בקיבוץ , כלל ביצירותיו תמונות מחיי הפזורה החל 3 ית בכל מיני מדינות בעולם . הזמר הצרפתי הרברט פגאני נולד בלוב ב , 1944– ובכמה מיצירותיו ביקש לבטא התקרבות ופיוס בין מחויבות לציונות לאהדה לפלסטינים . אחרים , שהצליחו כלכלית , נקטו במקומות מושבותיהם החדשים באירופה ומחוצה לה יוזמות לקידום מצבם של יהודי המזרח התיכון בישראל ובשאר העולם . שניים מהם , נסים גאון וליאון תמם , נולדו בסודאן . הראשון היה לנשיא הפדרציה הספרדית העולמית והאחרון הקים ארגון שביקש לפעול למען " ישראל מאוחדת , " שתתגבר על המחלוקות בין אשכנזים לספרדים . הבנקאי הבינלאומי אדמונד ספרא , שנולד בלבנון , תרם לפרויקטים רבים בישראל , ובכללם לתוכנית שנתנה לסטודנטים ממוצא מזרח–תיכוני אפשרות ללמוד לימודים גבוהים . כמה מהאנשים האלה , ואחרים החשופים פחות לעיני הציבור , הפעילו לפעמים את קשריהם המסחריים הבינלאומיים כדי לקדם תקשורת חשאית בין ישראל לבין מדינות אחרות במזרח התיכון . המפגש עם המודרנה של יהודי המזרח התיכון , ובייחוד של מנהיגיהם בתחומי התרבות והכלכלה , התרחש לא במזרח התיכון כי אם בישראל ובארצות אחרות שבהן התיישבו מחדש . היהודים האלה , שנשתלו מחדש , הן כקהילות והן כפרטים , הפגינו מגוון רחב של אופני הסתגלות לעולם המודרני , מאישורה מחדש של המסורת היהודית עד לשינויה , ועד לדחייתה . לקריאה נוספת : Daniel J . Elazar , The Other Jews : The Sephardim Today , . in modern times , New York : Columbia University editors , The Jews of the Middle East and North Africa Reeva S . Simon , Michael M . Laskier , and Sara Reguer , New York : Basic Books , 1989 times , Philadelphia : Jewish Publication Society , 1991 . Norman A . Stillman , The Jews of Arab lands in modern Press , 2003 .
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|