התחרות בין המסילה לבין הכרכרות והתוכניות להרחבת המסילה

עמוד:507

על התחנה וילוו את הרכבת כרי לשמור על הסדר והביטחון . " גם עלו מחשבות להאריך את המסילה . ידיעה המופיעה ב 897 ו ברבעון יקרן החקר הבריטית' מספרת על הצעה להאריך את המסילה עד לעיר העתיקה , באמצעות גשר ברזל שייבנה מעל וארי רבאבה ( גיא בן הינום . ( משם תקיף את המדרון הדרומי של הר ציון , ומשם — לעבר שער האשפות , שם תיבנה תחנה . משם תוארך המסילה אל עבר הפינה הררומית מזרחית של הר הבית = ) קרן העופל , ( תפנה דרומה , תעבור מעל לכפר השילוח , ותמשיך מזרחה לים המלח . עור מוצע , שמשער האשפות תיבנה דרך לברכרות , שתוביל במעלה הטירופויאון אל שער דמשק , והלאה צפונה . לדברי העיתון סבורים תושבי העיר שזוהי תוכנית פנטאסטית מדי . " יריעה מעניינת אחרת מספרת על תוכנית ועל רשיון שכבר ניתן לבניית מסילת ברזל משער חברון = ) שער יפו ) לבית לחם י רכבת זו תיגרר באמצעות סוסים . מיכלין מספר על בך : ' ה' אמסצילאווסקי השיג רשיון מהממשלה לבנות מסילת ברזל ע"י סוסים ( טראמוואי ) משער חברון עד בית לחםי 24 א . ב 1909 צצו תוכניות להרחיב את רשת המסילות בארץ בכלל , ואת המסילה יפו-ירושלים בפרט . נמסר , בי ניתן לחברת המסילה יפו-ירושלים רשיון להמשיך את המסילה ער שכם ועזה , אך הדבר לא יצא לפועל . מבחינה כלכלית מצב הרכבת טוב מאד . " עוד נמסר , כי איטלקי אחד מבקש רשיון לבנות מסילת ברזל מיפו לעזה , וממנה לגבול מצרים וכן מיפו לחיפה , לאורך שפת הים . מוצעת גם מסילה מירושלים לא סלט , שתתחבר אל המסילה החיגיאזית . 26 על הרעיון לחבר את מסילת הברזל יפו-ירושלים עם מסילה לקאהיר מספר גם לונץ : 'עשיר מפורסם אנגלי השיג רשיון לבנות מסילת ברזל מקהירא לירושלים דרך וואדי אל עריש והיא תתאחר עם מסילת הברזל יפו-ירושלים . 27 ' ערב מלחמת העולם הראשונה החל השלטון התורכי מתכנן הרחבה ניכרת של רשת מסילות הברזל בארץ ישראל . ב 2 ו 9 ו מספר העיתון 'האור , ' כי ישנן ידיעות , שמיד אחרי תום המלחמה בבלקאן יחלו במרץ בסלילת מסילות הברזל באנטוליה ובסוריה . בארץ יזדרזו לחבר את ג'נין עם ירושלים , ואת ירושלים יחברו עם מסילת הברזל החיג'אזיח , דרך יריחו — כל זאת בדי לבסס את השלטון בסוריה . ואכן , ב 1913 הוחל בבניית מסילת ברזל בין ירושלים לג'נין , שאמורה היתה להמשיך לעפולה ולהתחבר משם עם המסילה החג'אזית . ב'האור' מ 1913 אף נמסר , בי הסתיימה סלילת הקטע עפולה-ג'נין , וכי ב םו בפברואר כבר החלו לנסוע רכבות משא מחיפה עד ג'נין . עוד נאמר , כי הוחל בסלילת הקטע ג'נץ-שכם . ב 1913 אף הוחל בדיון על שינוי הבעלות על מסילת הברזל ירושלים-יפו , שהיתה ער אז בידי חברה צרפתית , והעברתה לידי חברת המסילה החיגיאזית . זו שאפה לרכוש אותה בדי שכל מסילות הברזל בארץ תהיינה בבעלות חברה אחת . חברת המסילה אף חשבה לחבר בהקדם את . 22 השקפה , כ"ה בניסן תרס"ו , שנה שביעית , גיליון עשרים ואחת , עמי . 5 ג . 2 רבעון יקרן התקר הבריטית / , 1897 עמי . 24 . 85 האור , י"ח באדר בי תרע"ג , שנה שלושים ואחת , גיליון קנז , עמי ג . 24 א . מיבלין , בראי הדורות , עמי . 25 . 65 החרות , כ"ז באייר תרע"ט , שנה ראשונה , גיליון שתיים , עמי . 3 . 24 שם , יי בתמוז תרע"ט , שנה ראשונה , גיליון ט"ו , עמי ג . . 27 לונץ , לוח לתר"ע , עמי 57 ו . . 28 האיר , י"ט בטבת תרע"ג , שנה שלושים ואחת , גיליון פ '' ד , עמי נ . . 29 שם , יי באדר בי תרע"ג , שנה שלושים ואחת , גיליון ק נא , עמי ג .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר