|
עמוד:262
הגרלה . ההגרלה התקיימה במשרד ה'כולל , ' לפי נהלים קבועים , והשתתפו בה כל בני ה'כולל' הזכאים לדירה . דירות שתורמיהן העמידו תנאים מיוחדים הוגרלו בהגרלה נפרדת , והשתתפו בה בל בני ה'בולל' שעמדו בתנאי זה . כאמור , נמסרו דירות ה'כולל' לדיירים , ללא כל תשלום , אך עם היכנסם לדירה קיבלו הדיירים על עצמם מספר התחייבויות שנקבעו בתקנות ה'כולל . ' כך , למשל , מוצאים אנו בתקנות 'כולל הונגריך ( תקנה ב : ( ' 'היושב בבית מחויב בלמוד משניות ותפילת אנא , וקדיש דרבנן כל שנה ראשונה אחר אריכות ימיו ושנותיו מהנריב , וכן בשמירת היארצייט מדי שנה בשנה בלמוד וקדיש דרבנן והדלקת נר נשמה . ' תקנות דומות היו בכל שכונות ה'כוללים . 72 ' מלבד 'בתי הקדש' שהקימו ה'כוללים , ' החלו במרוצת השנים לבנות גם בתי מגורים להשכרה קבועה לבני ה'כולל' שלהם . שכונות ה'כוללים' שמחוץ לחומות הביאו לידי הקלה מסוימת בצפיפות בעיר העתיקה , ואף יצרו קהילות , שמוצאם המשותף של אנשיהן ואורח חייהם הדתי קירבום זה לזה . עם זאת נשארו התושבים תלויים בראש וראשונה במוסדות ה'כולל' ובהנהלתו . שינוי יסודי במעמר הדיירים בשכונות ה'בוללים' בא בתקופת המנדט הבריטי 959 ) ו , ( עם פירסום פקודת הדירות המנדטורית . אך נושא זה חורג ממסגרת הזמן של חיבורנו . אחד הגורמים המייחדים ביותר את שכונות ה'בוללים' בעבר , ובחלקן גם היום , הוא העקרון שעל פיו הן נועדו אך ורק לבני ה'כולל' המסויים שבנה את השכונה ' . זר / שאינו מיוצאי הונגריה , לא יקבל דירה בשכונת בתי הונגרים , והוא הדין ביתר ה'כוללים . ' הדבר היה מובן מאליו , בשם שברור היה , שיוצא מרינה כלשהי לא יקבל דמי 'חלוקה' מ'כולל' שאינו מייצג את מדינת מוצאו . כל זה אמור בשכונות של ה'כוללים' הנפרדים , ולא בשכונות של 'הועד הכללי , ' שכן בשכונות שהקים ועד זה , כמו , למשל , בשכונת 'כנסת ישראל , ' השתכנו יוצאי ארצות שונות . נוסיף עור בקשר ל'כוללים , ' אשר השכונה המייצגת ביותר שלהם היתה 'בתי הונגרים , ' בי הארגון שלהם לא היה רק על בסיס כלכלי רוחני , 'אלא גם שלטון חילוני דתי המטיל את מרותו על כל חבריו , כדי לקבוע ולבצר מנהגי חייהם הציבוריים והפרטיים בצורה אחידה ויציבה מאין כמותה . " ' . ביחס לזמן שבו החלה פעילות הבנייה של ה'כוללים' בירושלים , ניתן לציין , בי מתקופת הפריצה מן החומות וער לראשית שנות ה , 90 היה חלקם מועט יחסית . נכון אמנם , כי 'ועד כל הכוללים , ' ובמיוחד חלק מראשיו , כר' יוסף ריבלין ואחרים , היו הפעילים ביותר בבניית השכונות , אך ה'כוללים / כגוף הבונה מטעם עצמו , עדיין לא בלטו . תאריך המפנה הוא ! 1891 היה זה 23 שנה אחרי ייסור נחלת שבעה , שעה שבעיר שמחוץ לחומות כבר היו , לפי סקירתו של לונץ , 25 שכונות . שכונת ה'כולל' הראשונה שנדון בה קמה בידי ה'כולל' הגדול והעשיר מבין ה'כוללים' — 'כולל הונגרים . ' בתחילתה נודעה השכונה גם בשם 'נחלת צבי / על שם הנדבן צבי רצרסדורפר . ? בתי הונגרים . ' היחבצלת' משנת תרנ"א מתאר את מאורע הקמת השכונה כך : 'לפני חג השבועות בא לעירנו כבוד הרב הגביר המרומם נ"א מרבים מו"ה יעחק עבי . 72 תקנות כולל הונגרן , פרסבורג , תרס' ד . . 7 s פירסט , ירושלים החדשה , עמי . 74 . 145 על היועד הכללי- ראה : גת , עמי 15-114 ו . 74 א . פירסט , ירושלים החדשה , עמי . 105 ( המצטט < ות ליפשיץ ביההדי משנת תר * ד . 75 . ( לונץ , לוח לתרנ'ידו , עמי . 65
|
|