|
עמוד:130
תנועת הכרכרות ומחירי הנסיעה עד לפתיחת קו הרכבת ( 1892 ) משנסתיימה סלילת הדרך החלה תנועת העגלות בה . בין הראשונים שהובילו נוסעים בעגלות היה אמריקני מיפו , משרידי המושבה האמריקנית שהתיישבה שם שנים אחרות קודם . לדברי אחד המקורות עלתה שכירת אותה עגלה אמריקנית 20 פרנק לבל נוסע , והיא כבר פעלה לפני שנסתיימה בניית הדרך . 51 ' הלבנון' מ 0 . 1869 ו 11 . בבר מספר על התנועה בדרך בסיום העבודה : 'הדרך העולה מיפו לירושלים כמעט נגמרה בכי טוב , ושתי עגלות רתומות לסוסים הולכות ושבות בכל יום , ומשך עשר שעות תמשך ההליכה מיפו לירושלים — כי באמצע הררך אצל באב אל ואר ( שער הגיא ) יחליפו הסוסים . בל נוסע עליו לשלם חצי לירע טורקי ( בערך 2 ו פרנק ) לבד משאו לפי המשקל כל אקע 20 פרוטה . ואצל שער המערבי הנקרא באב יפו נבנה לזה בית גדול עם חדרים אשר שם תתאכסנה העגלות ומשרתיהם והנוסעים . הדרך בטוחה מאד כי צופים יעמדו בכל הדרך לשמרה מכל משמר . והבוחרים לרכב על הסוסים והחמורים והגמלים ( כי היודע לרכוב טוב לו הרכיבה מישיבת העגלות האלה בדרך הזה המתנועעות הרבה כי לא נעשו בהכשר חכמה במו באירופיא ) ישלמו א' גרוש וחצי כל איש להוצאות הדרך' . באשר לעגלות שנסעו בין יפו לירושלים קיימת מחלוקת למי הבכורה . כבר ציינו את העגלה של האמריקני מיפו . אחרים קובעים , כי מרכבתו של הקיסר פראנץ יוסף היא הראשונה שעברה על הדרך הסלולה , שכן לקראת ביקורו הושלמה . מקור עברי מציין , כי הבכורה שמורה לשני יהודים ירושלמים , בן ציון ליאון וחיים שר ^ ר , שהביאו עגלה ממצרים שתשמש בקו יפו-ירושלים , אולם הנסיעה היתה יקרה ולא נוחה , יכי העגלה היתה מתוקנת לכבישים הטובים של מצרים , ואילו הדרך בין ירושלים ליפו ... היתה רעה מאד' . . 50 רבעון יקרן החקר הבריטית / 1889 ( ינואר , ( עמי . 51 . 8 אבן זהב ( עמי חי , ( מספר גם כן על עגלה זו ומציץ שנשברה בדרך . . 52 הלבנון , וי במרחשון תר"ל , שנה שישית , גיליון , 39 עמי . 53 . 311 כהנוב , בתוך : יערי , זכרונות , עמי . 233 לאורך ואדי בית חנינא . הכביש יורד כעת ממגרל השמירה השני , דרך ליפתא למוצא . במוצא נבנה גשר חרש , במקום הגשר הישן , שנשען על יסודות רומיים , והיה מתמוטט כל שנה עם רדת גשמי החורף . הירידה מליפתא למוצא נבנתה בשיפוע מתון יותר . 20 % — הדרך עדיין צרה למדי , ויש סכנת התנגשות אם שתי עגלות מגיעות במהירות זו מול זו . מתכננים להרחיב את הדרך בקרוב , לפוצץ את הסלעים , ולבנות קירות תמך חיצוניים במקומות הנחוצים . במעלה הקסטל נעשו שיפורים מספר בסרפנטינות הגדולות , אבל המעבר מעל לרכס עדיין קשה . כדי לפתור בעיה זו יהיו חייבים לחצוב מעבר בסלע , בין קירות זקופים . באבו גוש מאריכים את הכביש , כך שהוא לא יהיה תלול כל כך , ובסריס ( כיום שואבה ) משפרים את הירידה לוואדי עלי . בלטרון מורידים את הדרך מההר לוואדי , מדרום לתוואי הקודם . בעמק איילון נעשים שיפורים קלים , אבל עדיין קיימת העלייה הקשה מהעמק לאל קובאב ( כיום משמר איילון . ( קטע הדרך בין בית דגן ליפו — העובר דרך פרדסים וגנים — הורחב , ולצורך זה סולקו משוכות הצברים והשיחים שם . לקראת סוף שנות ה 80 שופרה מאד ררך הכרכרות לירושלים , אך אז נסללה מסילת הברזל . ב 892 ו נפתחה המסילה , והחלה התחרות חזקה ביון שני אמצעי תחבורה אלה ; בכך נעסוק בפרק מאוחר יותר .
|
|