המפעל החקלאי בארטס וניסיונות ההתנחלות של מתיישבים אמריקנים

עמוד:99

המפעל החקלאי בארטס וניסיונות ההתנחלות של מתיישבים אמריקנים ניסיונותיו החקלאיים של פין בירושלים קשורים בניסיון חקלאי קודם , שגם לו סייע , הלא הוא החווה החקלאית שהקים המומר משולם בארטס . גם ברטלט ( בביקורו השני בירושלים ( 1853 ; קושר בין שני המפעלים ואומר , כי בזמן ביקורו תוכננו שני מקומות תעסוקה ליהודי ירושלים — האחר בחווה בארטס , הסמוכה לבית לחם , והשני ב'מטע תעשייתי' ליד ירושלים . המפעלים עדיין בחיתוליהם , אך שניהם לא ישנו את המצב בהרבה , משום שאינם מסוגלים לקלוט עובדים רבים י . יוחנן משולם נולד בלונדון להורים יהודים שבאו מיוון . כשהתגורר בתוניס הכיר את המיסיונר אוולר . מבאן עבר למלטה , ושם הכיר את הכומר הפרוטסטנטי סמואל גובאט , שנעשה אחר כך בישוף ירושלים . בהשפעתו התנצר משולם ונטבל ב 19 ביולי . 1840 לאחר שנדד בארצות שונות — פעם אף ליווה את לורד ביירון בסיוריו ביוון — עלה לירושלים בראשית . 1841 הוא פתח מלון , תחילה על יד שער שכם ואחר כך ברחוב הארמנים . בראשית שנות ה 50 ניסה משולם , בעזרת גופים פרוטסטנטים והקונסול הבריטי , להקים חווה חקלאית בכפר הערבי ארטס שליד בריכות שלמה . כבר בתחילת פעולתה ניסו להצטרף לחווה בני בת אמריקנית פרוטסטנטית מיוחדת . הפעילות הפרוטסטנטית האמריקנית בירושלים החלה , כזכור , בשנות ה 20 של המאה ה 9 ו . בית הקברות הנוצרי החדש הראשון בירושלים — על הר ציון — היה אף הוא של המיסיון האמריקני ; אך נראה , כי פעילות זו נצטמצמה , וכמעט שנתבטלה , בשנות ד , ' 40 . לעומת זאת החלה פעילות פרוטסטנטית אמריקנית אחרת בארץ הקדושה בעשור זה . בארצות הברית קמה אז תנועה של אנשים שהתכוננו להתגלות ( Advent = ) שנייה של ישו הנוצרי עלי אדמות , שאמורה היתה להתרחש ב 25 באוקטובר . 1843 מחוללה של תנועה זו היה חוואי מהמפטון , ניו יורק , ושמו וויליאם מילר . האיש , שקיבל חינוך בפטיסטי , פרסם חוברת ובה 'ראיות' לביאתו השניה של ישו הנוצרי בשנת . 1843 החוברת נפוצה במיליוני עותקים , ואנשים רבים נצטרפו למחנהו של מילר . המאמינים , ה'אדוונטיסטים , ' חיכו בהתרגשות ובבליון עיניים ליום הדין , אך בהגיע ה 25 באוקטובר 1843 לא קרה דבר . בדיקה על פי הלוח היהודי הראתה , כי נפלה טעות בחישוב התאריך , וקבעה שהיום המיוחל יהיה ב 25 לאוקטובר ; 1844 אך גם אז לא הופיע הגואל . האכזבה הביאה לעלייתה ארצה של אחת מהתומכות הנלהבות של מילר — קלורינה ס . מינור , אשתו של סוחר עשיר מפילדלפיה . זו היתה לנביאה של הבת והחלה להטיף ברחובות עירה לאדוונטיזם . בחיפושיה אחר סיבת אי הופעתו של המשיח הגיע גב' מינור למסקנה , בי יש להכין את 'ארץ הסגולה' לשובו של ישו , ולשם כך יש לשמור את יום השבת של היהודים . היא גזרה אפוא על אוהדיה לשמור את השבת , ובכך היתה לאחת המייסדים של הכת הנוצרית . Day Adventists Seventh- גבי מינור הדביקה את אוהדיה בהתלהבותה לרעיון ההתיישבות בארץ ישראל , ובראשית 1849 הפליגו היא ואחד מאחיה לכת — כאח ואחות , מר ומרת אדמס — לארץ ישראל . " . 29 ברטלט , ביקור מחדש , עמי . 30 . 59-58 אוולד , עמי . 90 ונ . בן אריה , חלק ראשון . עמי . 288-287 לעניין בית הקברות האמריקני ראה גם לעיל , עמ- ג . 64-4 על המיסיון האמריקני בירושלים ראה גם : ברנט , מיסיון אמריקני . . 32 הנאואר , התיישבות מודרנית , רבעון קרן החקר הבריטית , 900 ו , עמי 26 ו4- גו , וראה שם פירוט בנושא . גג . שם . שם .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר