|
עמוד:47
מה שנמצא בתוכו , וצר לי ביותר ... שהגעתי אליו יום אחד , רגעים מספר לאחר שנסגר על ידי יהודי שנכנס לתוכו . הסיפור המקובל הוא , שהם שומרים באן בגניזה ספר תורה וחפצי סגולה שונים בעלי ערך , אולם בנסיבות שיש בהן משום סכנה רבה מחמת שורדי לילה , כמעט ואינני סבור שדבר זה ייתכן . מכל מקום הקבר סגור ומסוגר והחזית מכוסה כולה עפר' . לשנות ה 60 מוסר נוימן , כי לרגלי 'יד אבשלום' נהגו היהודים לקבור דפים של ספרי קורש שבלו ; אלה היו מובלים בתהלוכה חגיגית מבתי הכנסת שבעיר בל אימת שה'גניזה' היחה מתמלאת " .- אירוע הקשור במצבות שבעמק הקדרון במאה ה 19 הוא גילויה של הכתובת העברית הקדומה החקוקה על משקוף המבוא אל מערת בני חיזיר , מעל שני העמודים . דומה כי הכתובת נתגלתה באותו זמן על ידי מספר אנשים , ביניהם הרב הירושלמי יעקב הלוי ספיר , המספר על גילויה בילבנוך מ 11865 יראה נא זה חדש מצאתי דבר יקר עתיק יומין בסביבי עיה"ק ירושלים אשר תרי הארץ לאלפים ורבבות מימים ימימה עברו עליו ולא ראו או לא מצאו חזון להבין ... והנה ידעתי שעל המשקוף אשר בינות העמודים ... נראה דמות פתוחי אותיות עתיקות ... אבל איש לא ירע לקרותם ולבוא עד תכונתם כי שן הזמן הכביר אכלה תואר האותיות ... עד שנתעוררתי יעקב , יגעתי ספיר ובעזה"י ( ובעזרת השם יתברך ) זכיתי ומצאתי פשר דבר . ' ... בכתובת נזכרים הכוהנים שנקברו במערה , וזה לשונה : זה קבר והנפש של אלעזר חניה יועזר יהודה שמעון יוחנן בני יוספ בן עובת (? ואלעזר בני חניה נהנים מבני חזיר . מצבת זכריה היתה מפורסמת בקדושתה הרבה בחיי היהודים . צורתה קישטה שערי ספרים עבריים , מפות לחלות , כרטיסי 'שנה טובה' וכדומה . בתשעה באב ובימי צום אחרים נהגו להתפלל ולומר קינות וסליחות על ירה . המסורת היהודית קושרת את המקום עם זכריה בן יהוידע הכהן שנרצח בבית המקדש בשלהי ימי הבית הראשון . האגרות מספרות על דמו שהחל רותח בזמן חורבן ירושלים בידי הבבלים . מספר ר' מנחם מנדל מקאמיניץ 0835 ) 'וסמוך לקבר זכריה הנביא ... עומדת בפה נמוכה ולמעלה על הכפה שם דם בכמה מקומות , דם קרוש ( וכשנותנים אותו במים מתאדם , ( ואמרו שהוא מדם היהודים ששחט נבוזראדן עבור דמו של זכריה' ( כמבואר גיטין נ"ז ° ( י . קברים עתיקים הובחנו במאה ה 9 ו גם באיזור כפר השילוח . ב ס 187 הבחין קלרמון גאנו ב'קבר בת פרעה , ' הידוע גם כמונולית של כפר השילוח . קבר 'יהו אשר על הבית' נחקר לראשונה בידי דה סוסי , ואחר כך בירי קלרמון גאנו וחוקרים אחרים . בראשית המאה ה 20 רכשה הכנסיה הרוסית את השטח של 'קבר בת פרעה' והקיפה אותו גדר אבנים ובה שער ברזל נעול . בספרות הנוסעים מצויות גם ידיעות שונות באשר לאפשרויות החוקיות לקבורה ולרכישת קרקע בהר הזיתים . אולץ ( 1840 ) מציין , כי בעבר היו היהודים צריכים לשלם לשלטונות מס כבד עבור הרשות לקבור את מתיהם בהר הזיתים . אין הוא יודע אם הדבר נמשך גם בזמנו . . 25 פריים , עמי 161 ( בתרגומו של איש שלומ . עמי . ( 703 . 26 נוימן . עמי . 194-190 . 27 הלבנון . חי בסיון תרכ"ה , שנה שנייה , גיליון , 11 עמי ; 171 ראה גם : כ"ד בסיון תרכ"ה , גיליון , 12 עמי . 186 על גילוי הכתובת על ידי דה סוסי , פירסומה על ידי דה ווגה , כמו גם על ידי יעקב ספיר , ראה : אביגד . עמי . 28 . 59 ראה : אביגד , עמ , 61 וראה המקורות הנוספים אותם הוא מציין שם . . 29 ראה : אביגד . עמי ; 8 וילנאי , עיר עתיקה , ( 1969 ) עמי , 150-144 המפרט בעניין האגדות בקשר לזכריה הכהן . םג . מנחם מנדל מקמיניץ , עמי . 22 וראה גם בתוך : יערי , מסעות , עמי . 543 . 31 אביגד , מצבות קדומות , עמי . 4-5 וראה : סוסי . ירושלים , עמי , 206 על חקירתו את קבר בת פרעה . . 32 וילנאי , עיר עתיקה , ( 1972 ) ב , עמי . 258 ג . 3 אולץ , ב , עמי . 147
|
|