|
עמוד:20
שזה הקבר של דוד . אך זה לא יתכן , שהרי קבר דוד הוא אחד המקומות המקודשים ביותר לערבים , ופרט אולי לפחה אין איש רשאי להיכנס אליו . למעשה , טוען שולץ , נמצא קבר דוד מתחת למקום זה . ב 1856 מספר וורטבט גם כן כי נכנס לבניין קבר דור , 'אלא שהשיח' לא רצה להרשות לו להיכנס אל החדר בו היה הקבר' . באותה שנה מנסה אף פריים לתת הסבר לקדושתו של קבר רוד אצל המוסלמים : 'סיפור זה עולה בר בבר עם המסורת המקויימת עדיין בפי יהודי ירושלים , כי קברו של דוד הוא על הר ציון , וכי אין לגשת למצבתו מפאת התפארת האופפת אותה . האמונה שדוד עצמו הוא המשיח שעתיד לבוא ולמלוך מחזקת כמובן את אמונתם במסורת זו . רבים מהם מאמינים כי בניין זה שעליו אני מדבר עתה , מכסה את קברו , אמונה המעודדת לא במעט בעוברה שהמוסלמים אוסרים על הגישה אליו ואין להם כל ידיעה על מה שיש בתוכו' . על הקשיים ואי האפשרות לבקר ב'קבר דור' מוסר גם תומסון , בסוף שנות ה . 50 הוא מציין , כי בהר ציון , בחלק שמחוץ לחומות , מצוי בניין שצורתו לא נאה , הוא ביח כייפא הארמני . לידו נמצא 'קבר רוד , ' שהוא עכשו מסגד , אך המקום נשמר מפני כניסה של נוצרים בקנאות רבה יותר אפילו מאשר 'מסגד עומר . 21 ' פיארוטי , ששימש מהנדס העיר , הצליח להיכנס למקום ואף לחקור אותו בפברואר 859 ו . בבדיקה מבחוץ של החדר שבו 'ארון הקבורה' — במיוחד במזרחו ובצפונו — מצא שרירי נדבכים של בניין יהודי עתיק מתחת למיפלס רצפת האבנים המאוחרת . הוא גילה גם כי הארון אינו עשוי שיש , אלא 'ברקציה' אפורה הדומה לשיש לאחר סיתותה . חלק מהרצפה בנוי על הסלע . במאי אותה שנה חזר פיארוטי וחפר במקום — גם במערה שמאחורי הקבר — ואף שרטט תכנית של ' קבר רוד' ושל חדר הסעודה האחרונה . 22 תיאור מפורט ומסכם על מצב האתרים השונים בהר ציון ועל אפשרויות הביקור בקבר דוד נמצא אצל שרר , ( 1859 ) המביא גם הסברה מפורטת על קדושת הר ציון למוסלמים . הוא מציין , כי בין קדושים שונים אחרים לא מוסלמים שהתקדשו באיסלאם , זכו אברהם ודוד לקדושה מיוחדת . המוסלמים הכריזו על קבריהם כעל מקומות קדושים , שהגישה אליהם אסורה ללא מאמינים . הם הפכו את קבר רור שעל הר ציון למסגר , שכיפתו השחורה בולטת מעל לשאר המבנים הגבוהים בעיר . מסביב בנויים בתי מגורים עלובים שבהם מתגוררים מוסלמים זקנים וחולים . שרר מוסיף , כי כאשר אין הרבה מתפללים מוסלמים אפשר לתת בקשיש לשומר , ואז גם לא מאמינים יכולים להעיף מבט אל תוך פנים המסגד — אלא שאי אפשר לראות הרבה . כמה לוחות אבן שחורים מציינים את המקום הקרוש . מוטב אפוא , מציע שרר , לעלות על גג המסגד ולהשקיף מלמעלה על כל הסביבה . המראה יפה עד מאד , רואים את מורד הר ציון עד לעמק שממול . כל החלק העליון של הר ציון הוא למעשה בית קברות . ליד קבר דוד ישנו בית ישן ורעוע , שהיה בעבר מנזר פרנציסקני י הבית עזוב . שומר תורכי נכה הנמצא על יד השער מלווה את המבקרים במעלה מדרגות רעועות , לקומה הראשונה , שכמעט בולה אולם 'הסעודה הקדושה . ' האולם ריק . 18 שולץ , הארץ הקרושה , עמי . 19 . 126-124 וורטבט , עמי 212 ( בתרגומו של איש שלוס , עמי . 20 . ( 673 פריים , עמי 125 ( בתרגומו של איש שלוס , עמי . ( 700 וראה הערתו שם בקשר לסיפור המובא אצל רבי בנימין מטודילה ברבר קבר דוד . . 21 חומסון . ( 1860 ) ב . עמי . 22 . 478-477 פיארוטי , עמי . 216-213 . 23 מעניין , כי גם שטובריאן , 1806 ) עמי ( 522 מציץ , כי על הר ציון מסגד ובית חולים תורכי .
|
|