הר־יהודה המקראי — מנוודות לממלכה לאומית*

עמוד:162

מהתיאור שלעיל קל להבחין בשתי גירסות שונות ועקביות , החל מבמדבר יג כז . יתר על כן , ניתן להמשיך ולהפרידן 'אחורה , ' עד לראשית הפרק : בגירסה הראשונה ( להלן : במד 0 ' נשלחים האנשים לעלות בנגב ובהר ( בלבד , (! לראות את טיב העם והארץ ולהביא מפריה ( במדבר יג יזא-כ . ( הם ממלאים בדיוק הנחיות אלה ( שם , כב-כד : ( עולים בנגב ובאים ( רק ) עד חברון ( שבהר , כידוע ;( רואים את ילידי הענק ; לוקחים מפרי הארץ . מה שקודם לכל זאת לא נשתמר , כך שלא ברור מספר האנשים והרקע לשליחותם . אחרי הקטע הנדון חסר משפט קישור ( אולי נשתמר חלקו בפסוק כו , _< ואנו עוברים ישירות לגייסות המתאימות על הדיווח והתגובה ( במדבר יג כז-לא ; יד יא-כה , לט-מה . ( מאלה ברור , כאמור לעיל , כי גירסה זו קשורה בכלב בלבד ( וכלל לא ביהושע , ( ועניינה בהר חברון בלבד . היא מסבירה את זכותו של כלב על האזור , כורכת בפרשה זו את איום ה' להשמיד את העם ולהקים ממשה עם חדש , ומסבירה את הנדודים הממושכים . בגירסה השנייה ( להלן : במד ( 2 ' האנשים נשלחים ממדבר פארן , במצוות ה ; ' נמנים עמם כלב בן יפונה ויהושע ( או הושע ) בן נון ו הם נשלחים לתור את ( כל ) ארץ כנען ( במדבר יג א-יזא . ( גם כאן ממלאים התרים בדיוק אחר ההנחיות ( שם , כא כה-כו : ( תרים את כל ארץ כנען ( ממדבר צין עד רחב לבא חמת ) ושבים מקץ ארבעים יום 'אל משה ואל אהרן ואל כל עדת בני ישראל . ' מכאן עוברים לגירסות המתאימות על הדיווח והתגובה ( במדבר יג לב-לג ; יד א-י , כו-לח . ( התרים הם כאן רשעים גמורים : גם מוציאים דבת הארץ רעה וגם מזהירים מפני תושביה . כלב ויהושע כאחד עונים להם . ברור , כי גירסה זו קשורה ביהושע וכלב כאחד , עניינה כלל ארץ כנען ואין בה הבטחת נחלה מסוימת כלשהי . גם היא מסבירה את הנדודים הממושכים , אך אין בה זכר לאיום להשמיד את העם כליל , או להענשת משה ( שכמובן לא תיתכן כשהמשלחת יוצאת ביוזמת ה , ' ולא ככניעה של משה לספקנות העם . ( לפנינו אפוא שלוש גירסות שונות לאותה מסורת , אשר יש להבהיר את השתלשלותן : אם נניח את קדמות גירסת במד , 2 ' יהיה זה תמוה ששני העיבודים שלה מחקו את יהושע ואת כלליות התיאור , והתרכזו דווקא באזור חברון . ניתן להוסיף כאן גם שיקול כללי , לפיו מסורות מקבלות במשך השנים אופי אגדי יותר וכלל לאומי . יש לציין גם רמז לכך , שגירסת במד 1 ' קודמת טקסטואלית , שכן במדבר יג כא ( מבמד — 2 ' למעט המילה הראשונה ) תחוב בתוך הרצף במדבר יג יזב-כד ( מגירסת במד'ו . ( גירסות במד 1 ' ודברים קרובות למדי . נראה , שהראשונה קודמת ומהווה בסיס לשנייה . בדב' מופיע גם יהושע בסיפור ( אמנם כעד ולא כאחד המרגלים , ( ובני הענקים נקשרים עם קומה גבוהה ' ) עם גדול ורם , ' 'ערים גדולות ובצורות בשמים — ( ' פרטים אשר סביר יותר להניח שנתווספו לגירסה מאוחרת , ולא שהושמטו בה . נראה אפוא , שההנחה של קדמות גירסת במד 1 ' ( שראשיתה וסיומה חסרים ) היא המסתברת ביותר . לפיה , שתי הגייסות האחרות מהוות עיבודים נפרדים לאותו סיפור מקורי . בדברים א , הנבדל לשונית , כמעט שלא חלו שינויים בסיפור המשלחת עצמה . שינוי ברור יחיד הוא , בכך ש'ילידי הענק , ' הנושאים אופי משפחתי ברור בגירסה הקדומה , הופכים ל'בני ענקים' עם קונוטציות של קומה גבוהה . ההמשך נבדל כמובן

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר