|
עמוד:374
לבוא עם נבוזראדן לבבל ולקבל שם יחס מועדף , או להישאר בארץ יהודה ולהצטרף אל גדליהו בן אחיקם . האפשרות השלישית שהוצעה לירמיהו — 'או אל כל הישר בעיניך ללכת לך ' ... ( פסוק — (| 3 a 5 נראית כהפרזה ספרותית שנועדה להעצים את דמותו של הנביא מעבר לגבולות המציאות ההיסטורית . לפי הצעות אלה של נבוזראדן עתיד ירמיהו להפוך לאזרח בבלי , אם בבבל ואם בפחווה החדשה המוקמת ביהודה על חורבות הממלכה . 155 בלי להמתין לתשובת הנביא משלח _'רב טבחים' את ירמיהו ונותן לו 'משאת . ' לא ידוע מה הייתה החלטתו של ירמיהו , אך בסיכום שבפסוק 6 כתוב 'ויבא ירמיהו אל גדליה בן אחיקם המצפתה . ' פסוק זה מקשר את הפרשה לתיאור קורות גדליהו במצפה ( מ -7מא , ( 18 אשר סביר להניח כי נכתב בידי העורך הראשון של ה'ביוגרפיה . ' לסיכום , ניתן לומר שקורות ירמיהו לאחר החורבן מובאים בסיפור 'ביוגרפי' קצר , ממוקד ותמציתי . בתוכו שולב סיפור נאומו של נבוזראדן , שכלל גרסה נוספת לפרשת שחרורו ממאסרו והעברתו למצפה בידי הבבלים . הדמיון הלשוני בין התיאורים והפרטים הדומים שנמסרים בהם , מעידים שביסוד שניהם עמדה עובדה ידועה : ירמיהו נלקח ממקום מאסרו בידי גורמים בבליים בכירים , נשלח אל גדליהו בן אחיקם , שישב במצפה , ולבסוף — 'וישב בתוך העם ( הנשארים באח ' ( ( לט ; 14 מ . ( 6 ההבדל בין המאוחרת הורחב משפט הבררה ושני חלקיו אוחדו לנוסח אחיד , שאליו נוסף משפט אשר בא להדגיש את ההבדל שבין גורלו של ירמיהו לגורל העם ( הולדיי , , 1989 עמ' . ( 270 ההפרזה שיש בהצעתו של _נבתראדן 'ראה כל _pxn לפניך ' ... נראית גם היא כחלק מהתוספת המאוחרת , וכמוה הביטוי 'אל טוב ואל הישר . ' ... יש להדגיש שהצירוף של 'טוב' ו'ישר' הוא צירוף psj ביותר בספרות הדויטרונומיסטית , וניתן להגדירו כביטוי מיוחד לספרות זו כמעט בלא יוצא מהכלל . ברוח זו של הפרזה באה גם ההרחבה שבפסוק , 5 ולפיה מונה גדליהו 'ב _> ערי ) יהודה 154 . ' ... להצעות תיקון של הכתוב ראו הולדיי , , 1989 עמ' . 271-270 155 השוו ביטוי זה לבראשית מג ; 34 שמואל ב , יא ; 8 _תהלים קמא ; 2 אסתר ב 18 וכוי . ככל הנראה הכוונה היא למתנה שמעניק אדם רם מעלה למי שמעמדו נמוך יותר ( הופמן , תשס"א , עמ' . ( 715 תיאור הארוחה חסר בשבעים ונראה שוב כהרחבה של העורך , בכוונה להפריז עוד יותר בכבוד המוענק לנביא ובחשיבות המיוחסת לו . 156 בנקודה זו יש בעיה בשחזור ההיסטורי , שכן מנקודת זמן זו ואילך הנביא 'נעלם , ' והוא מופיע מחדש רק כפרק מב , כאשר שארית העם נמצאת ככל הנראה ב'גרות כמוהם אשר אצל בית לחם ' ... ( מא . ( 17 אין כל רמז לנוכחותו של הנביא בעת רצח גדליהו , והוא אפילו לא האיש שמזהיר אותו מפני הסכנה לחייו . לאור זאת ניתן לשאול אם אכן שהה ירמיהו במצפה בפרק זמן זה . כנגד זאת נראה שהעברתו של הנביא למצפה עולה בקנה אחד עם המגמה הבבלית לחזק את הגורמים המתונים ביהודה לאחר הכיבוש . מטרתם הייתה לשקם את _pxn בדרך המהירה ביותר , ובתוך כך לשמר את הנאמנות כלפיהם . דווקא דמות כמו ירמיהו , שנודע כנראה בהשפעתו הרבה , לפחות בקרב חוגים מסוימים כארץ , ובמאבקו נגד המלחמה בבבל ושהיה מתומכי הכניעה . יכול היה להתאים למגמה זו של הבבלים . סביר להניח שבהעברת ירמיהו למצפה הייתה לבבלים כוונה לחזק את התמיכה העממית בשלטון החדש ולתת לגדליהו גיבוי מוסרי ודתי .
|
|