|
עמוד:344
ונכתבו במגילה שחוברה בשנה הרביעית למלכות יהויקים . המגילה נערכה במצרים במאה הו' או בראשית המאה הה' לפנה"ס . מובינקל החשיב 'תעודה' זו כאותנטית וכמהימנה ביותר . ה'תעודה' השנייה ( B ) כוללת סיפורים ביוגרפיים היסטוריים ( בעיקר בפרקים כו-כט ; לד-מד . ( אין זו ביוגרפיה של ממש , במובנה המודרני , אלא קובץ של סיפורים שהועברו במשך זמן מה בעל פה ונאספו בידי אחד ממעריצי הנביא בעת שנערך מקור . a מובינקל הדגיש שמחברה של 'תעודה' זו לא היה ברוך בךנריה . ה'תעודה' השלישית ( C ) קשורה לרובד הדויטרונומיסטי וכוללת בעיקר את נאומי הפרוזה הפזורים בספר . המאפיין העיקרי של מקור זה הוא הנטייה להשתמש בסגנון אחיד ובנוסחאות קבועות , והרעיון המרכזי העומד ביסודו הוא החטא של יהודה והעונש שבא בעקבותיו . מובינקל קבע כי יש קרבה רעיונית וספרותית רבה בין ' תעודה' זו לבין המקור הדויטרונומיסטי , והסיק מכך שמהימנותה פחותה מזו של מקורות . b _^ a הוא התקשה לקבוע את זמנה של ה'תעודה' השלישית , אך הניח שאין היא מאוחרת מסוף המאה הה' לפנה"ס . ה'תעודה' הרביעית ( ס ) היא מקור עצמאי , ומובינקל כינה אותה בשם 'ספר הנחמה' ( ל -1לא . ( 28 לדעתו , יש להוסיף לתעודה זו תוספות מאוחרות כמו למשל חלק מפרקים מו-נא , ה'נספח' בפרק נב ועוד . לגישתו זו של מובינקל היה מקום מרכזי בחקר ספר ירמיה , ובתוספת של תיקונים ועדכונים שונים היא נתפסה כתשובה לרוב הבעיות הקשורות בגיבוש הספר " . חוקרים רבים קשרו את מקור A למגילה המתוארת בירמיה לו ( אף כי מובינקל עצמו לא הציע זאת , ( וייחסו את כתיבתו של מקור b לברוך ( אם כי מובינקל דחה רעיון זה , לפחות בהתחלה ' . ( ביקורות הופנו בעיקר כלפי זהותן של ה'תעודות' השונות העומדות 5 מובינקל , , 1914 עמ' 6 . 56 , 48 , 23-17 שם , עמ' . 56 , 30-24 יש להעיר שלאחר זמן שינה מובינקל את דעתו באשר למחבר של מקור . B ראו , הנ"ל , , 1946 עמ' , 65-61 וראו על נושא זה גם בדיון שלהלן . 7 לדעת מובינקל , , 1914 עמ' , 33-31 ניתן לכלול ברובד זה את הקטעים האלה : ג ? 13-6 ז -1ח ; 3 יא ; 14-9 , 5-1 יח ; 12-1 כא ; 10-1 כב ; 5-1 כה ; 11-1 כז ; כט ; 23-1 לב ; 44-24 , 16-6 , 2-1 לד ; 22-1 לה ; 19-1 לט ; 18-15 מד ; 14-1 מה . יש להעיר שתעודה זו מקבילה ל'תוספות המשניות' של דוהם , 1901 ) עמ' xx ואילך 8 . ( מובינקל , , 1914 עמ' , 45-31 וראו גם _בעמ 9 . 53-46 שם , עמ' . 57 10 שם , עמ' 11 . 57-52 , 47-46 ראו למשל : פפייפר , , 1941 עמ' ; 511-500 אייספלד , , 1951 עמ' . 151 ראו גם את העמדה הבסיסית בפירושים העיקריים לספר ירמיה : רודולף , ; 1947 היאט , 1956 ב ; ברייט , ; 1965 קרול , ; 1986 מקקיין , ; 1995 ; 1986 הופמן , תשס"א . 12 ראו בהקשר לכך את דעתו של רובינסון , 1924 ) עמ' ( 221-209 על חלקו של ברוך בחיבור . ראו גם את עבודתו של מיי 1942 ) א , עמ' , ( 155-139 אשר שלל את הגישה הרואה בברוך
|
|