המסורות במקרא על ראשית התקדשותה של ירושל...

עמוד:12

המסורות במקרא על ראשית התקדשותה של ירושלים יאיר זקוביץ כיום הזה ירושלים היא מרכז לאומי , דתי ורוחני , שאליו נשואות עיני העם היהודי כולו . אין בכוחה של עובדה זו למנוע מאתנו את הצגת השאלה , האם מעולם היה לה , לירושלים , מעמד של בכורה . והנה , אם נבקש להתחקות אחר המקום שהיה לירושלים בתולדות האומה וכלבה בתקופת המקרא , נגלה כי קדמו לה בבכורה ערים אחרות . בסיפורי האבות שבספרבראשית ניכרת מרכזיותם של מקומות פולחן אחרים י בשכם קבע אברהם את תחנתו הראשונה בארץ , ובה הקים מזבח ראשון לה' ( בראשית יב ו-ז . _< גם יעקב השב מפדן ארם חונה בשכם לראשונה , ואף קונה נחלה במקום ומקים מזבח ( שם , לג יח-כ , ( ודומה שאי אפשר לו לאדם להיכנס לארץ בלי לעצור תחילה בשכם ולהקים בה מזבח : יהושע המכניס את בני ישראל לארץ מקים מזבח בשכם ( יהושע ח ל-לה . ( וכך ממלא אחר דברי משה ( דברים כז . ( מקום פולחן _רב חשיכות כמיוחד הוא בית אל : זוהי תחנתו השנייה של אברהם בנדודיו , שגם בה הוא מקים מזבח ( בראשית יב ח , ( ובה מרבה לפעול נכדו , יעקב , הן בדרכו לפדן ארם ( שם , כח ) והן בשובו ממנה ( שם , לה . ( דמותו של אברהם כרוכה במיוחד עם אלוני ממרא היא חברון : שם מתיישב אברהם ( שם , יג יח , ( שם הוא זוכה להתגלות ולבשורה אודות הולדת בנו ( שם , יח ) ובה הוא אף קונה נחלה - מערת המכפלה - לקבורת שרה ( שם , כג . ( במערה זו ייקברו הוא ושאר האבות . והנה , העיר ירושלים אינה נזכרת בשמה זה , לא בספר כראשית ולא בתורה כולה . לרמזים הדלים לירושלים בספר בראשית נשוב בהמשך דברינו . המקום הדל שיש לה , לירושלים , במסורות על האבות נובע מכך , שהעיר היבוסית נכבשה רק בידי דוד , ואף נקראה אז על שמו 'עיר דוד' ( שמואל ב , ה ו-ט . ( לפני ימיו של דוד כונתה העיר על שם אדוניה — יכוס . היותה עיר נכרית בתקופת השופטים עולה בבירור מסיפור 'פילגש בגבעה , ' המשיח אודותיה לפי תומו . בעלה של הפילגש מסרב לעצור בעיר ללינת לילה , כיוון שאיננה מערי בני ישראל : 'הם עם יבוס והיום רד מאד ויאמר הנער אל אדניו לכה נא ונסורה אל עיר היבוסי הזאת ונלין בה ויאמר אליו אדניו לא

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר