|
|
עמוד:12
12 ת נ " ך ו ל א ו מ י ו ת ב ע י ד ן ה מ ו ד ר נ י : ו י ק ד ו שג עשרה, בהדגישה את תפקיד הרפורמציה-ות למאה הששהופעת הלאומי הפרוטסטנטית והתנ"ך . על מנת להוכיח את טענתה כי הלאומיות מהווה למעשה את הבסיס למודרניות, היא מנתחת מספר מקרי בוחן לאומיים, וממשיכה את עשרה . אך בעוד היא מראה כיצד שורשי- הניתוח גם מעבר למאה השמונה ת החדשה המוקדמת אחוזים בדת הנוצרית, היא גם טוענת התופעה הלאומית בע 11 כי עם התפתחותה של הלאומיות, הקשרים בינה ובין הדת הלכו והתרופפו . התאורטיקן השלישי, אנתוני סמית, קנה את שמו כאשר טען כי אי אפשר להבין את הלאומיות המודרנית מבלי להתבונן בשורשיה האתניים המצויים בעת מת ולעתים אף בימי הביניים, ומשפיעים על התפתחות הלאום החדשה המוקד גם בעת החדשה המאוחרת . הגישה שלו, הידועה כ"אתניות סמלית", כוללת תשומת לב מיוחדת לתופעות כגון מיתוסים, סמלים וריטואלים, שבאמצעותם 12 נוצרה ההזדהות הרגשית עם האומה . עמים אך רק בספרו המאוחר יותר, , הפנה סמית את מבטו לממד הדתי ות מקודשים של זהות לאומית נבחרים : מקור גם בגיבוש – ומרכזיות התנ"ך – של הזהות האתנית, והצביע על מרכזיותו הזהות הלאומית . סמית מתייחס בספר זה לסוגיות כמו רעיון הבחירה, תור הזהב והמולדת הקדושה על מנת להראות כיצד לאומים שונים עושים שימוש על מנת ליצור ולחזק את הזהות – יהודים, נוצרים ומוסלמים – דתייםבמושגים 13 הלאומית, אף בעידן המודרני . קובץ המאמרים הנוכחי מצטרף למחקרים כמו זה של סמית "המאוחר" 14 ושל היסטוריונים נוספים אשר רואים בקשר בין התנ"ך והלאומיות דבר שאינו אופייני רק לעת החדשה המוקדמת אלא גם לעת החדשה המאוחרת ואף למאה העשרים ואחת . תרומה חשובה להבנת הקשר הזה תורמת התאוריה 15 ( אשר מציעה גישה חלופית לתזת החילון . secular - post חילונית ) -הבתר תזה זו, 11 Cambridge, Mass . : HarvardLiah Greenfeld, Nationalism : Five Roads to Modernity ( University Press, 1992 ) . 12 London : Blackwell, 1986 ) . The Ethnic Origins of NationsAnthony Smith, ( 13 ירושלים : מוסד ביאליק, ) עמים נבחרים : מקורות מקודשים של זהות לאומית אנתוני סמית, . ( [ 2003 ] 2010 14 עוסק ברעיון הבחירה האלוהית בלאומיות המודרנית : ראו, בהקשר זה, את קובץ המאמרים ש William R . Hutchinson and Hartmut Lehmann, eds . , Many are Chosen : Divine Election and Western Nationalism ( Minneapolis : Fortress Press, 1994 ) . 15 "מעבר לתזת החילון" בספרוק חילונית, ראו הפר-עבור סקירה כללית של התאוריה הבתר ירושלים : מכון ון ליר ) מעבר לחילון : מסורתיות וביקורת החילון בישראל של יעקב ידגר, ; יהודה גודמן ויוסי יונה, "מבוא : דתיות וחילוניות 16 - 46 ( ,2102והוצאת הקיבוץ המאוחד, מערבולת , אפשרויות מבט אחרות", בתוך יהודה גודמן ויוסי יונה, עורכים – בישראל ירושלים : מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד, ) הזהויות : דיון ביקורתי בדתיות וחילוניות בישראל . 7 - 45 ( 2004,
|

|