|
|
עמוד:11
11מ ב ו א נתיני המשטרים הללו במשמעות הקיומית שהדת העניקה להם לא נעלם, ית של הלאומיות, אשר התבססה על מקור והם מצאו אותה בתופעה החילונ 7 העם כריבון . – אחר של לגיטימציה גם ארנסט גלנר, שדגל בהסבר פונקציונלי, הציג מודל התפתחותי בינארי . החברה בתקופה הקדם-מטריאליסטי מודרנית הייתה, לדבריו, חברה אגררית, עם התארגנויות פוליטיות מגוונות,- כילה, דתית ואחידה יחסית, ששלטהשבראשה עמדה אליטה צרה, מש באוכלוסייה רחבה, נבערת, מפוצלת ודתית אף היא . עם המעבר לעידן המתועש והמודרני נוצר הצורך במדינה צנטרליסטית ובסוג אחר של אוכלוסייה : בעלת השכלה רחבה ואחידה, שתוכל לתפעל את המנגנונים המורכבים של המדינה . כך ח החדש שהחליף את הדת, ושבאמצעותו ניתן היה הכו – באה לעולם הלאומיות לחנך כראוי את אוכלוסיית המדינה . משום כך, לדבריו, "הלאומיות היא 8 שמולידה לאומים, ולא להיפך" . התאורטיקן השלישי, אריק הובסבאום, שהציג עממי" הייתה- אף הוא מודל התפתחותי בינארי, טען כי בשלב ה"קדם לאומי וח, זהות אתנית ודתית . הובסבאום הפנה את הזרקור בעיקר לעם הפשוט, חסר הכ לתחום הפוליטי, והסביר את עליית הלאומיות בעידן המודרני כתוצאה מתהליכי דמוקרטיזציה של המדינה וכניסת ההמונים לפוליטיקה . גם לפי הסבר זה, הדת הפסיקה למלא תפקיד משמעותי בעידן המודרני, ואת מקומה תפסה הלאומיות 9 ירוף של אידאולוגיות שונות, כגון סוציאליזם או ליברליזם . בצ התאורטיקנים אשר קראו תיגר על המודל המודרניסטי, ומיקמו את הופעת הלאומיות בתקופות היסטוריות מוקדמות יותר, הדגישו בד בבד את הקשר העמוק בין הדת בכלל, והתנ"ך בפרט, ובין הלאומיות . אחד מאותם חוקר ימי הביניים אדריאן הייסטינגס, אשר טען כי כבר במאהתאורטיקנים הוא עשרה אפשר היה להבחין באנגליה בתודעה לאומית שנשענה, בין-השתים עשרה,- השאר, על התנ"ך . תודעה זו התחזקה עם הרפורמציה של המאה השש וממזרח, – האירים והוולשים – והשפיעה על שכנותיה של אנגליה ממערב הייסטינגס מתמקד בספרו בתקופה שבין שלהי ימי הביניים ביבשת אירופה . 10 עשרה והעשרים . - והעת החדשה המוקדמת, וכמעט אינו עוסק במאות התשע בדומה להייסטינגס, גם ליה גרינפילד ראתה באנגליה את ערש הלאומיות ובנצרות גורם חשוב בעיצוב תודעתה הלאומית, אם כי היא "דחתה" את מועד 7 רמת ) ינות : הגיגים על מקורות הלאומיות ועל התפשטותה יקהילות מדומ בנדיקט אנדרסון, ( . 1999 האוניברסיטה הפתוחה, : אביב 8 . 82 ( 1994, רמת אביב : האוניברסיטה הפתוחה, ) לאומים ולאומיות ארנסט גלנר, 9 . ( 2006 אביב : רסלינג, תל ) לאומיות ולאומים מאז עידן המהפכה אריק הובסבאום, The Construction of Nationhood : Ethnicity, Religion and NationalismAdrian Hastings, 10 Cambridge : Cambridge University Press, 1997 ) . (
|

|