ד"ר אברהם וולפנזון: דברים שאינם פשוטים ודברים שאינם מסובכים

עמוד:9

'שמאלי ולשלול מהם תואר זה על פי עמדותיהם בענייגי חוץ ובטחון . ולכן, היטיב אהרון ידלין לעשות כשהרגיש שהענין הוא חברתי . עד כאן לגבי הכותרת . אך לא הייתי בא לכאן, להרצות, אילו הכותרת בלבד עמדה לדיון, מפני שהמלה "חדש" המצורפת ל"מסר" ) "מסר חדש לשמאל בארץ . ובעולמ" ( ­ אינה אומרת שהמסר הוא גם נכון . גם לישםאל החדש', מייסודם של מרקוזה או של תלמידיו, היה מסר חדש דווקא,שאפילו תרגום ספרו לעברית עם הקדמה של מרקוזה לא עשה אותו קולע, נכון או צודק יותר מהמסר המסורתי והישן של תנועת­העבודה הציונית מראשית המאה . המלה 'חדש' כשלעצמה אינה אומרת דבר . אבל הופיע ספר חדש, וזה עניין שונה לגמרי . קודם­כל אני משבח את הוצאת הספרים הקיבוץ המאוחד שהתמסרה לנושא שיש בו הגות סוציאליסטית בלי הבטחה להצלחה מסחרית ) אם הספר יזכה בכל זאת להצלחה מסחרית היא תהיה בלתי צפויה, כמקרה שקרה ל"ברל" של אניטה שפירא ( . החלטת ההוצאה להוציא ספר כזה מעידה על רצינותה ונאמנותה ליעדה החינוכי . ועל כר היא ראויה לברכה . עלי גם לומר משהו בשבחה של האכסניה המארחת את­ הכי 1ו 6 העיוני הזה . הדבר אופייני ל"יד טבנקין" ול"אפעל" ­ להתמסר לנושאים הרציניים, המהותיים והחשובים, גם כאשר הרבה מאד עניינים אחרים, בוערים ופיקאנטיים יותר, מחכים שנסיים את מילוי חובתנו ומימוש זכותנו ­ לדון בעניינים המהותיים והרציניים של תנועת העבודה . אשר מניב, אע"פ שהוא כותב בהומור ציורי ומעורר מאד, הוא הוגה רציני . ואם באתי הנה, זה מפני שיש לי מספר הערות שרשמתי תוך קריאה חוזרת ונשנית בספר . הערותי מחולקות לשני חלקים : לחלק האחד אני קורא : "דברים שאינם כל כר פשוטים" ­ אלה דברים שאינני מסכים בהם עם אשר מניב ולחלק האחר אני קורא : "דברים שאינם כל כר מסובכים" ­ ואלה דברים שאני מסכים בהם עם אשר מניב, אלא שנדמה לי שייתכנו חילוקי­דעות ביני לבינו לגבי צורת הניסוח או ההבלטה שלהם . יש לי חמש הערות בסר הכל לגבי דברים בספר "שאינם כל כר פשוטים" וארבע הערות לגבי הדברים שאינם גראים לי כל כר מסובכים" . בעמוד 88 כותב אשר מניב : "תשובת הדמוקרטיה היא שאין בכלל תורה נכונה אחת ויחידה . הדמוקרטיה מאמינה בזכות לקיום יחד של תורות שונות" . דבר זה נכון, אם­כי למרקוזה יש בעניו זה כמה הערות קולעות ב"ביקורת אי­הסובלנות הטהורה" שלו . בקיצור ובלשון פשוטה, הייתי אומר, שהדמוקרטיה מאמינה שיש רק תורה אחת נכונה, אחת ויחידה, וזאת היא התורה הדמוקרטית . כלומר, לגבי הדמוקרטיה עצמה, אין הדמוקרטיה ותרנית; איו היא מתפשרת ואיו היא סבורה טיש שתי דרכים כשרות של ממשל ­ דמוקרטית ולא­דמוקרטית . ומכיוון שאני יודע שגם אשר מניב חושב כר, הרעיון הזה עובר כחוט­השני בכל הוויכוחים שלו בספר ­

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר