אהרון ידלין: בין "שמאל" ל"ימין"

עמוד:7

באירופה המערבית מצביע בעד 'שמאל', ואפילו בעד 'שמאל 1 קיצוני, ואילו הפרולטריון במדינת ישראל מצביע בער 'הימין' ? לפי דעתי, מקור הבעיה הוא בזה שלא תמיד ההוויה קובעת את התודעה . אומנם, פועל חייב, מוסרית וערכית, להיות סוציאליסט, אך אין זה דבר שנגזר בגזירת ההיסטוריה, אלא משימה חי 1וכית מחויב למלאה . כבירה שה י שמאל י מכל מקום, הישמאל 1 גורס אוטופיות והוא עצמו אוטופיסטי, בשעה שהימין הוא אנטי אוטופי : הוא פראגמטי, תכליתי ועושה חשבונות כלכליים קרים, ובשבילו, המבחן העליון של כל דבר הוא ביעילותו . ניסיתי להציע את דעתי בקצרה שאינה מחייבת, כמובן, לא את הפותחים ולא את אשר מניב, להגדיר מושגים במחשבת השמאל ולהסבירם . לדעתי, אפשר להסביר גם לדור הצעיר של ימינו, שיחיה במאה ה­ 21 וידבר בה על 'שמאל' שגולד בסוף המאה ה­ 18 ­ מהו עולם המחשבה של הישמאל 1 . אנחנו שואלים בכנס הזה : א ( אם היו כשלונות, מה הוא שורשם ? מה היא סיבתם; ב ( היש מסרים חדשים בישמאל' לקראת סוף המאה­העשרים ותחילת המאה ה­ 21 ? ברצוני להתייחס לשאלה : במה נכשל הישמאל' ? אמנם ברור מאליו שלא קל להגשים תפישה חובקת זרועות עולם ולא קשה להיכשל במעשה ההגשמה של ערכים נעלים של צדק חברתי וחתירה לשוויון, של עבודה כערר ואמונה באדם . אבל, העניין הוא בכר שכל זרם בולט שב'שמאלי נכשל בטעות משלו . כשלונו של העולם הקומוניסטי, שגם הוא המשכו של השמאל מבחינה אידאית, נבע מנסיונו להגשים אוטופיה בכל מחיר ובכל דרך, גם באמצעים מקיאווליסטיים . הכשלון נבע מן ההונאה העצמית, שמשטר טוטאליטרי­ביורוקרטי ובעלות­ממלכתית ללא פיקוח דמוקרטי ­ שמשטר כזה עשוי להיות משטר של צדק, חרות ושוויון . כשלון הקומוניזם הוא בייאושו הטראגי מעקרון החרות ובחדלון אמונתו באדם, שהתבטאו בהצדקת משטר טוטאליטרי של מפלגה אחת והזדקקות לדרכי כפייה אכזריות . שונה מכשלון הקומוניזם הוא כשלון הישמאל' בעולם הדמוקרטי המערבי . כאשר החליט הישמאל' בעולם המערבי החלטה נחושה ונמרצת שלא לוותר על הדמוקרטיה, הוא החליט לוותר גם על האוטופיה כמורת­דרך, כמצפן המדריך את המדיניות ­ האקטואלית . וכשמוותרים על האוטופיה, מגיעים לאימוץ ערכי ה י ימין י פראגמטיזם ) שבא במקום האוטופיה ! ( , השלמה עם קדושת הקנין הפרטי והסתפקות במדיניות רווחה של סעד לחלשים ­ ללא חתירה לשוויון מרחיק­לכת . במלים אחרות : כאשר הסוציאליזם­הדמוקרטי נרתע, בצדק, מלהיות מהפכני וכפייתי, הוא גם חדל להיות רדיקאלי, כלומר הוא חדל להיות עקבי, שיטתי וחזוני .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר