אהרון ידלין: בין "שמאל" ל"ימין"

עמוד:6

עוד דבר מבדיל, לדעתי, ביו 'שמאל' ל י ימיו י : 'שמאלי מדגיש את יסוד השוויון : שוויון כלכלי וחברתי, שהוא מינימום פערים כלכליים וחברתיים בין בני החברה, מינימום הירארכיה של עליונים ונחותים, של נותני פקודות ומקבלי פקודות; בשעה שהיימין 1 הדגיש ומדגיש יותר את יסוד התרות, וכולל ביסוד זה, כדבר מהותי, את החרות והתחרות הכלכלית : "תנו לבעלי היוזמה, תנו לעסקים להשתולל כרצונם, כאוות נפשם" . לא קואופרציה ולא שיתוף ­ "יחי האגואיזם הכלכלי ! " . הדבר השלישי המבדיל לדעתי בין ישםאליל'ימיןי הוא היחס לעבודה : בשביל ה'טמאל' העבודה היא ערר, זכות חברתית ) שלילת כל אבטלה ! ( וחובה מוסרית; העבודה נתפשת כמרכיב חיוני של המהות האנושית . בתפישת ה'ימיןי ) עיברו על כל הוגי­הדעות והתבוננו גם בתפישתו האקטואלית של התנועות שאפשר להגדירן כ"ימין" ­ העבודה היא כורח, ולכל היותר היא גורם ייצור, סחורה שיש לה מחיר, ולאו דווקא מרכיב חיוני של המהות האנושית . הייתי אומר, שבשביל הישמאל', אם יש דבר כזה ששמו "קדושה", הרי היא בעבודה ­ בזקיפות קומתו של האדם העובד ובמעורבותו ביצירה . גם היימיןי מכיר ב"קדושר . " ­ זו קדושת הקניין הפרטי, קדושת הרכוש והנכסים . אלו הן שתי תפישות קוטביות . ה'שמאלי מציב במרכז תשומת הלב החברתית את פיתוח האדם ומיצוי הפוטנציאל האנושי הגנוז בו . ה 1ימיו י נותן דעתו בראש ובראשונה על צבירת נכסים חומריים . ועוד שני דברים מבדילים בין 'שמאלי ל'ימיוי : ה'שמאל' מאמין ­ לפי דעתי, ואפשר לראות זאת כמעט בכל הוגי­הדעות שהשתייכו לעולם המחשבה השמאלי ­ שיצר לב האדם טוב מנעוריו; ואילו הי ימין' חשדני ומחזיק בדעה שיצר לב האדם רע מנעוריו ­ ומכאן הצורך במרות, בכפייה ובאוריינטציה על אינטרסים אגואיסטיים . מזה נובע סימן היכר נוסף, להבדיל ביניהם : השמאל הוא אוטופיסטי; הוא צייר אוטופיות ושאף להגשים אוטופיות . לדעתי, גם המארקסיזם ­ אחד הזרמים החשובים במחשבה הסוציאליסטית ובמחשבת השמאל ­ היה ביסודו אוטופיסטי . כאשר מארקס אומר, ש"במקום החברה הבורגנית, על מעמדותיה ועל ניגודי מעמדותיה, תבוא ההתאגדות, שבה התפתחותו החופשית של כל יחיד היא תנאי להתפתחותו החופשית של הכלל" ­ הוא מבטא את האוטופיזם של המארקסיזם . לדעתי, טעותו של מארקס לא היתר . באוטופיה שלו, היינו באמונתו בחברה ללא מעמדות, בחברת עבודה צודקת ללא ניצול וללא ניכור . טעותו היתה, לצערי, בשכנוע ר . "מדעי" כביכול, שהפועלים "חייבים" להיות סוציאליסטיים ­ חייבים בגזרת המדע ובגזרת ההכרח ההיסטורי . דבר זה לא התקיים תמיד, וקרה שדווקא השכבות החלשות, ולפעמים ­ השכבות הפרולטריות החלשות, תמכו בכוחות לא­סוציאליסטיים . אולי זוהי הטראגדיה של תנועת­הפועלים בישראל כיום, שהפרולטריון בחלקיו הגדולים ­ לא כל הפרולטריון אלא חלקים גדולים ממנו ­ אינם מצביעים בעד מפלגות השמאל . אינני יודע אם החברים שישתתפו בדיון יתייחסו לשאלה ­ מדוע הפרולטריון

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר