|
|
עמוד:13
בעיה של פליטת קולמוס, אלא של החלפת הפרופורציות בין מקומו של האיגוד המקצועי לביו מקומה של רפורמה זו או אחרת בשינוי החברתי . והערה על האמור בעמוד מספר 167 : "אבל יש גם שהחינוך יכול לסביבה עוינת והצלחת הכוחות הדתייםלאומיים בישראל תוכיח . כאשר 'הכיפות הסרוגות' יצאו למאבקו בשנות החמישים, היתה האידיאולוגיה שלהם מנוגדת בתכלית הניגוד לרוחות ששלטו אז בציבור . והנה תוך 02 30 שנה, בהתקפה משולבת של חינוך ואמצעים פוליטיים, שינו את רוח התקופה לחלוטין" . זהו ציטוט כמעט מלא והאירוע, לצערנו, מוכר לכולנו מוכר ולא חביב . בעניו זה אני מבקש להעיר : ל'כיפות הסרוגות' היינו לצעירי המפד"ל ול"גוש אמונים" היתה תשתית כפולה : א ( אוכלוסיה מסורתית של עולים חדשים גדלה ומתרבה גידול דמוגרפי ) מהילודה ( ; ב ( גידול פוליטי ) העולה על הגידול הדמוגרפי ( . חקרתי פעם את הנושא מזוויתראיה של מדע המדינה, במסגרת מחקר בתוצאות הבחירות לכנסת . בדקתי את ההצבעה במושביעולים בשנות החמישים ובשנות השישים . בשנות החמישים הצביעו ^ 9 למפא"י ו < 103 לפועל המזרחי, אחר כך 7031 למפא"י lOhi למפד"ל, אחר כך . 603 ו ! ,403 אחר כך 4035 למפא"י ושישים אחוז למפד"ל . עליית כוחה של המפד"ל בקרב הצעירים משתלבת ועולה על הגל של גידול מספר הסטודנטים בארץ . בשנת 1948 היו 500 סטודנטים בכל לימודי האוניברסיטה וכיום יש למעלה משישים אלף סטודנטים . זהו גידול הרבה יותר נמרץ מגידול האוכלוסיה . זה נעשה באופנה לא להסתפק בהשכלה תיכונית וללכת לאוניברסיטה . פעם היה הולך לאוניברסיטה מי שרצה ללמוד רפואה, הנדסה או איזה מקצוע אחר . הלימוד היה בעיקר מקצועי או אינטלקטואלי מובהק . כיום מספר הסטודנטים האינסטרומנ טליים הרבה יותר גדול ממספר הסטודנטים האינטלקטואליים . זאת אומרת שכיום הולך לאוניברסיטה מי שרוצה להשיג במינימום של מאמץ מקסימום של נקודות אקדמאיות ותארים ותעודות . כך רוב הסטודנטים . הלימוד הוא לשם התואר ולא לסיפוק התעניינות אינטלקטואלית, וגם בעניו זה נעשו מדדים . והנה, למפד"ל היה הכוח ליצור אוניברסיטה, לעלות על הגל של העוצמה הזאת ועל ידי כך להעביר לרשותה גם המוני בני נוער . למפד"ל היה כוח לעשות דבר שתנועתהפועלים היתה חלשה מדי כדי לעשותו . אוניברסיטה פועלית היתה משנה את כל פני החינוך הגבוה, החינוך התיכון והסמינרים למורים וכדומה . והערה למה שאשר מניב כותב בעמוד 187 : "ניהולעצמי אמיתי אינו יכול להתיישב בשום פנים ואופן עם משטר של מפלגה אחת" . לעצם שלילת המשטר של מפלגה אחת איו לי ויכוח עם אשר,מכיוון שכמוהו גם אני שולל משטר זה, אבל יש כאן ערבוב של צורה ותוכן . אני יכול להוכיח זאת על פי המיקרו ועל פי המאקרו, אבל אני מעדיף להזכיר כמה עובדות : 13
|

|