|
|
עמוד:10
רכות מברזל 10 בספר "רכות מברזל" ארבעה אשכולות העוסקים בנשים ובנשיות בישראל שלאחר שבעה באוקטובר ממספר נקודות מבט . האשכול הראשון, "מי אנחנו ? ", מאפשר הצצה מכמה זוויות להווייתן של נשים בישראל שלאחר שבעה באוקטובר . הפרק הראשון - "הבחורות בדלת ממול", שכתבו ד"ר ורדה זילברברג ואיה אליה, מציג גלריה של גיבורות . גיבורות שהן אנטי - גיבור, אף אחת מהן איננה סֵלֵבּוכולן אדם ככל האדם, כמו השכנה ממול או הבחורים המיוחדים במחזה של טום גריפין, "הבחורים בדלת ממול" . אבל מתוך ה'רְגִילוּת' הזו, בנסיבות הלא רגילות לאחר שבעה באוקטובר, יצרה כל אחת מהן משהו מיוחד ויוצא דופן הרבה מעבר לתפקיד, לתוכנית האישית, או להכשרה הייעודית שלה . הפרק השני מתמקד במנהיגות חברתית של נשים . חודשים ספורים לפני שהאדמה רעדה, במרץ ,2023 בריאיון עם רוני דורי ב"כלכליסט" אמרה ד"ר חנה ספרן : "אם תהיה לנו תקומה, היא תבוא רק מנשים . . . מה שמשנה זה אם יש לך איזו תפיסת עולם ואם את מתארגנת" ( דורי, 2023 ) . הפרק השני — "מנהיגות נשית, מפת ארגוני הנשים — ישראל 2024 ", שכתבה ד"ר ורדה זילברברג, מציג ומתעד את מפת התארגנויות הנשים בישראל בשנת ,2024 ומציע ניתוח תאורטי של המנהיגות הנשית המשתקפת במיפוי . הפרק השלישי שכתבה ד"ר חנה ספרן ביחד עם חברות, "תקווה היא תוכנית פעולה : פמיניסטיות מדברות בעת מלחמה", מתעד מפגש של קבוצת נשים פמיניסטיות - רדיקליות החושפות ומשתפות את מצוקתן ותקוותיהן בעקבות שבר שבעה באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיו . הפרק הרביעי לוקח את הקורא מהפמיניזם הרדיקלי, הדוגל בחתירה מתמדת לשינוי יסודי של החברה כדי להביא לשוויון מהותי בין המינים, אל הפמיניזם הליברלי שעיקרו המאבק רב השנים והתהפוכות לשוויון מגדרי . ד"ר אופיר שפר ופרופ' גד יאיר מציגים בפרק "לא כולן הן גל גדות, אבל נשים בישראל הן וונדר וומן", מחקר מבוסס מדיה, שבחן את השפעת מאורעות התקופה על השינוי בדימוי החברתי של לוחמות בישראל . האשכול השני, "כאב", נוגע בכאב הלאומי ובכאב האישי הממלאים את הלבבות בשנה הקשה הזאת . באשכול השני שני פרקים . בפרק החמישי "זה קודם כל אנחנו" מציגה פרופ' חנה יבלונקה את "בבואת השואה בשבעה באוקטובר" . בריאיון עם ד"ר ורדה זילברברג מאפשרת יבלונקה הצצה לתפיסת עולמה האישית והמקצועית כחוקרת 'היום שאחרי השואה', ולהבנתה את הזיקה בין השואה של העם היהודי לבין שבעה באוקטובר והמציאות בישראל שאחריו . כהשלמה לכאב הלאומי העמוק שמשקפת יבלונקה, בפרק השישי "עד שבני", חנה וכהולדר כצמן, אימו של חיים כצמן אשר נרצח בשבעה
|

|