|
|
עמוד:8
רכות מברזל 8 ואת ? מה איתך ? בת שבע סדן, שכתבה את הפרק 'הטראומה נשארה בבית', אמרה : "נראה שהמלחמה הזאת לקחה את נשות המילואימניקים, אחורה במאבק לשוויון וחזרנו לתפקידים הסטראוטיפיים של גברים בחזית ונשים בבית מאחור" . מצד שני, גם בכיתות הכוננות, במשטרה, בצבא ובזירה החשובה של המחאה ושל שומרי הסף — נשים מסתכנות ומצילות מה שאפשר וכמה שאפשר ונאבקות לעתיד טוב יותר . האם נשים הן חלשות וזקוקות לעזרה והצלה או חזקות ונחושות ? האם הנשים בישראל שלאחר שבעה באוקטובר רכות כחמאה או מחושלות כברזל ? הספר "רכות מברזל" מנסה לשפוך אור על מציאות של 'גם וגם', ואינו מתפתה, כמעט, לתשובה חד - ממדית . גם אם חטאנו בכך בפרק זה או אחר, הרי שהמכלול מהווה קליידוסקופ מורכב ועשיר של זוויות ראיה . מדוע להתעכב על נשים ונשיות ? הפילוסוף עמנואל לוינס ( 1906 — 1995 ) ראה במגע עם האחר את מהותו של המצב האתי . האתגר להיפתח אל ה'אֲחֵרוּת' הוא מבחינתו תמצית מסע ( ומשא ) חייו של האדם . בתהליך התפתחות הגותו של לוינס היה שלב שבו הוא דן בנשי, באהבה, בפוריות, וביחס שבין אב לבן ( filiation ) ובין גבר לאישה ( שידלובסקי, ,2024 עמ' 83 - 85 ) . הפילוסופיה המערבית לדורותיה נבנתה בעיקר מנקודת מבט גברית, ועסקה בסובייקט "ניטרלי" לכאורה מבחינה מגדרית — החל בפילוסופיה העתיקה הכוללת את סוקרטס, אפלטון ואריסטו, המשך בפילוסופיה המודרנית הכוללת את מקיאבלי, שפינוזה, קאנט, ניטשה וראסל ( 1945 , Russell ) וכלה בפילוסופיה הפוסט - מודרנית והפוסט - קולוניאליסטית הכוללת את היידגר, בובר והומי באבא ( 2016 , Silberberg ) . במובן זה לוינס שונה . לוינס דן גם ב"אֲחֵרוּת" של האישה . מבחינתו היא לא רק שונה מהגבר, אלא גם מייצגת את מושג ה"אֲחֵרוּת" מעצם העובדה שבתהליך יצירת החיים היא נפתחת ומטפחת את 'האֲחֵרוּת' בתוכה . אישה בהיריון אינה רק בבחינת 'אני', אלא גם 'אנחנו' . תהליך ההיריון עשוי להמחיש 'הכנסת אורחים', שהוא מושג מרכזי בהגותו של לוינס . 'הכנסת אורחים' מתמצתת את ההיפתחות אל האחר השונה, מתוך אחריות המתבטאת בנכונות לסייע לו במצוקתו אך עם זאת גם מתוך כבוד לנִפְרַדוּת ולמסתורין הגלום בו ( שידלובסקי, ,2023 עמ׳ 311— 115 ) . לוינס, כמו פילוסופים פוסט - מודרניים אחרים ( למשל : 2012 , Waugh ) , אינו רואה ב'נשיות' וב'גבריות' תכונות של נשים וגברים בהתאמה, אלא הוויה אנושית המאפיינת גברים ונשים כאחד במינונים שונים . לפיכך המצב האתי הגלום במפגש עם האחר הוא מבחינתו הפילוסופיה הראשונית . כיוון שהנשיות פתוחה לאחר מעצם טבעה, האתיקה של לוינס היא נשית באופייה — מכוונת ושואפת למאפיינים נשיים של מגע והכלה . התבוננות בנשי עשויה להטיל אור הן על הבנה טובה יותר של נשים בתקופה חשוכה זו, והן על המגע האנושי בכלל ועל מה שלפעמים אנו כל כך כמהים אליו בתוך הרוע .
|

|