|
|
עמוד:11
שאנו מדברים עליו, כל הנוער לומד לימודים יסודיים, ואפילו לימודים תיכוניים כבר אינם מבטיחים את עתידו של האדם ולימודים גבוהים הם תנאי יסודי מאוד לעתידו . בין רבע לשליש מן המחזור הגילי ממשיך בלימודים עלתיכוניים לקראת תואר, ועוד כרבע מן הלומדים ממשיכים בחינוך העלתיכוני בתחום מקצועי זה או אחר . גם אלה שאינם לומדים במוסדות מסודרים ממשיכים ללמוד במקומות עבודתם, או באמצעות המפעלים שהם מועסקים בהם . חלק גדול מאוד מבני גיל העלומים נתונים איפוא גם הם בתהליך של לימודים, למרות שזה מחוץ לטווח לימודי החובה ומחוץ לטווח הגילי של חוק חינוך החובה . מדובר איפוא בתהליך ממושך מאוד . עבור כשליש עד מחצית הנעורים נמשך תהליך הלימודים עד אמצע שנות העשרים של חייהם, ואצלנו בגלל השירות הצבאי אפילו בגיל גבוה יותר . להיות תלמיד זהו התפקיד היחיד שיש לחברת ההמונים להציע לצעיריה, עד שהם מגיעים לבשלות החברתית, וכאמור, הבשלות היא אי שם באמצע או סוף שנות העשרים לחיי הצעיר . אין לחברה המודרנית הצעות לתפקידים אחרים כתחליף ללימודים, כתוצאה מכך שעבודת ילדים ובני נוער תופעת הפועל הצעיר הולכת ונעלמת בחלק הצפוני של כדור הארץ . נכון הדבר, שבמרכז אירופה, ובגרמניה בפרט, פועלות עדיין שתי מערכות חינוך חליפיות, אבל המערכת החינוכית נמצאת גם שם בפני קושי לא מבוטל . במרבית הארצות, גם של צפון אירופה וגם של צפון אמריקה, התופעה הולכת ונעלמת, בעיקר כאשר אנו מדברים על עולם שיש בו אבטלה ואם אין תעסוקה מספקת לכל המבוגרים ממילא אין לאפשר לילדים להיכנס לעבודה . וכאן, באורח פרדוקסלי, נכנס גורם של איביטחון בשנתונים הצעירים . כולם לומדים, אבל משום כך אין ביטחון שכל אחד מאיתנו ילמד בנתיב המוביל לקראת היעד שהוא חלם עליו . רבים חולמים על בית ספר לרפואה או הפקולטה למשפטים, אך רק מעטים מגיעים לכך . כלומר, בימינו, בניגוד למה שהיה בדור אבותינו, החינוך הפך במידה רבה מאוד לדרך חתחתים מייגעת ומעוררת חרדות . כבר בכיתה ג 1 רוצים לקבוע בעזרת מבחנים לאיזה סוג חטיבת ביניים ילך הילד כגיל ,12 ושם יש הקבצות, ואם הילד בהקבצה נמוכה אין לו תקווה להגיע לבית ספר תיכון עיוני, עליו הוא חולם; ואם הגיע לבית ספר תיכון, אין ביטחון שגם יצליח לסיים אותו; ואם סיים אותו, בעצם לא סיים עדיין מאומה כי עליו להגיע לאוניברסיטה, ואז הוא מגלה שהתואר הראשון אינו בדיוק מה שהוא חלם עליו ואינו מאפשר עבודה מקצועית מוגדרת, וכן הלאה . בכל שלב כזה יש איודאות לגבי ההמשך בשלב הבא, אף אם לא לגבי 0 $ / העילויים שבין הצעירים . כל אחד ילמד אמנם משהו באיזשהו מקום, אבל אין ביטחון בהגשמת המסלול הנכסף למען הגיע למקצוע הנכסף . ממילא חיי הנוער בגיל העלומים בחברה המודרנית מוכתבים על ידי בית ספר ומכללה מכאן, ועל ידי תרבות נוער עכשווית מכאן . תרבות הנוער העכשווית מנומקת איפוא גם בכך, שהיא באה לפצות במשהו על אי הוודאות שמערכת החינוך מטילה את צעירנו לתוכה . חלק מהשפעות גיל ההתבגרות בחברה בת זמננו ) הצרכנית, 11
|

|