|
|
עמוד:8
לכך יש להוסיף גורם שני : ככל שחברה היא בעלת אוריינטציה ומערכת ערכים קולקטיביסטית יותר, כך יזדקקו בני נוער למנגנוני תיווך בינם לבין המשפחה . כל משפחה, בכל סדר חברתי, מטבע הדברים היא בעלת נטיות אינדיבידואליסטיות . רק הורים בלתינורמליים אינם דואגים ומקווים שלילד שלהם יהיה טוב, שיהיה מאושר ויצליח בחיים . אמנם אלה דברים שאינם מנוגדים לקולקטיביזם, אלא שאין הם עומדים בדרגת חשיבות עליונה בחברה כזאת . סדר עדיפות קולקטיביסטי אומר, בעצם, שהיחיד ירתום את סגולותיו המיוחדות לעגלת טובת הכלל, והיא הקודמת . מטבע הדברים, בחברות עם ערכים כאלה צפוי ניגוד בין התפתחותם של הצעירים בתוך המשפחה לבין המצופה מהם חברתית, כשהם יהיו מבוגרים . תנועת הנוער פעלה במכניזם אידיאלי לתיווך כזה, ביחוד מאז המהפכה התעשייתית, ובאופן בולט ומיוחד בחברות שהיו במעבר לקראת קולקטיביזם . אני משתית איפה את התזה שלי על כך, שחברת המבוגרים היא המנווטת והמובילה . כשהיינו מספרים לחניכינו, שתנועת הנוער היא תופעה של נוער הקם על רגליו ומורד במבוגרים, זה הושתת על המקרה האחד יוצא הדופן של תנועת הנוער החלוצית . בגולה, שחניכיה אמנם קמו ויצרו מציאות חברתית חדשה . הדוגמאות של תרבויות נוער שצמחו בחברות במעבר לקולקטיביזם הן מרובות . קודם כל, תנועות הנוער הציוניות שלנו . אבל גם ארגוני הסטודנטים באירופה, אחרי מלחמת העולם הראשונה, יכולים להיות דוגמא, וודאי "מרד הסטודנטים" בשנות השישים . הפער בין המובטח לבין המקויים היווה כאן את הדחף ) ועוד נשוב לכך במהלך הדברים ( . וכך גם ארגוני סטודנטים בקובה וסין בשלבי המהפכה, או תפקיד הנוער והסטודנטים במהפכת ההשתחררות בציכיה ובגרמניה המזרחית, לפני שנהשנתיים . ובכן, תנועות הנוער היוו מכניזם לגיוס של נאמנות ושל מחויבות בקרב בני נוער, כלפי מבנה חכרתי או משטר חדשים או במצב של היווצרות . בדרך זאת הפכו תנועות הנוער לזירה לגיבושן ואולי אפילו לאימונן של האליטות החברתיות העתידות . היינו עדים גם למה שכונה בשנות השישים והשבעים כ"תרבויות נגד", תרבות נוער העומדת מנגד . מקורן של תופעות אלו הן האכזבות על רקע אי קיומם של התהליכים מובטחים . כאן המקום להזכיר את תנועת הנוער הגרמנית החופשית, אשר קמה על רקע התפוררות המסגרות המסורתיות המשפחה, הקהילה, הכנסיה אבל המשיכו פעולתן כגורמים סמכותיים . המשפחה בהתפוררות ממשיכה להיות סמכותית, בית הספר המאבד מתוקפו המוסרי ממשיך להיות סמכותי יש פה איזשהו לחץ בו הנוער מוצא את עצמו, אשר תנועת הנוער, על הרומנטיקה והחברותא שבה, מהווה לו פיצוי . הביטניקים, מרד הסטודנטים וההיפים הם דוגמא בת זמננו : העוני, היעדר השוויון, והמשך קיומן של מלחמות זו המציאות שלנו, והיא שונה מאוד מזו שהובטחה לדור הילדים שלאחר מלחמת העולם השנייה, אשר הגיעו לראשית בגרותם בשנות השישים . חלק מתנועות אלה היו ,engaged היו מעורכות והתעמתו עם הממסד כלפיו באו בטענות, ובאופן בולט מרד הסטודנטים . חלקם פנו לנסיגה, לנירוואנה זו או אחרת : הנוער
|

|