שאלות והשגות

עמוד:14

בעיקר עשו זאת הפלגים ששמו דגש על הצופיות, כגון "השומר הצעיר" והתנועות שהזכרתי, כן היהודיות וכן הגרמניות הכלליות . לא היו רק מריבות והתפלגויות אלא גם מעשים רב­גוניים ומלאי עניין . ולכן, לא מילאו חלל כלשהו, אלא שהם רק חיסלו את התנועות האלו עם כל ה"טוב" וה"רע" שהיה בהן, כי הוא שנא, לפי הצהרתו, את תנועות הנוער, פרט לנוער הנקרא על שמו . זה היה נוער רק מדור אחד, אם כי חשוב במנגנון המפלגתי, כי היה מיועד לאחד את כל הנוער הגרמני תחת כיפה אחת ! ב . פרופ 1 אדלר הזכיר את שמו של ו וינקן ) Wyneken ( רק בקצרה, מכלי להעריכו כמחנך וכמנהיג הנוער, ובזה לקה בחסר . כי היה זה ווינקן שיצר את המושג "תרבות נעורים" ) Jugendkultur ( ופיתח סביבו תורה שלמה ומעניינת, כפי שמעידים ספריו ומאמריו הרבים . כמו כן עשה להגשמת הרעיון בכפר הנוער וויקרסדורף ) wikersdorf ( , שבראשו עמד . בין חניכי המוסד היה הוגה הדעות היהודי הידוע ולטר בנימין ווינקן השפיע גם השפעה רבה על תנועת ) Walter Benjamin ( . הוורקלויטה ) Werkieute ( , בהנהגתם של מנחם ) הרמן ( גרסון ולני ווסטפאל ) יחיל ( ודרכם גם על החינוך של הקיבוץ הארצי . כך מצוין ביתר פירוט בדוקטוראט של בוגרת הפקולטה לחינוך של אוניברסיטת גינבה, הגב 1 Jeanne Moll ­ מחקר שפורסם גם כספר . ראוי גם לציין את היסוד הפילוסופי של תורתו של ווינקן, המבוסס בעיקר על השקפת עולמו של הגל ) Hegel ( מחד גיסא, ומאידך גיסא על עולמה של המוסיקה, כפי שמצא ביטוי בספרו "השקפת עולם על פי יסודות המוסיקה" . חיים זליגמן : שמענו את השאלות ואת התשובות נקבל בסיכום הדיון . 14

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר