שאלות והשגות

עמוד:13

נקודה שניה : נדמה, שתיאורך אינו כולל אזורים נרחבים, אפילו במדינת ישראל . יצא לי למשל להיות בתפקיד ב"אנצר 3", הוא כלא קציעות . שם אתה רואה כנס של אנשים, שאילו היו יהודים, הייתי מגדיר אותם חניכי תנועות נוער חלוציות . כלומר, מבחינת המוטיבציה, מבחינת מערכת ארגונית . הם כולם חברי ארגוני נוער והם גם הנושא העיקרי של השינוי או של המאבק, איך שלא תקרא לזה, בקרב החברה הערבית . איני יודע אם מישהו בדק את הנושא הזה . שם יש נאמנות תנועתית ונכונות לשאת בקורבנות . יש שם גם נכונות לשאת במידה מסוימת של אסקטיזם, שאפיין את תנועות הנוער החלוציות . שאלה : בתקופה שעברה, תנועות הנוער הייתה קשורה תמיד לחברת העתיד . השאלה, אם אתה רואה גם היום איזשהו קשר בין מה שקורה ובין העתיד ? מיכל דרור ) כברי ( : אני שואלת לגבי ישראל . אמרת, שהתפקיד המרכזי שהחברה מטילה על הנוער הוא להיות תלמיד, ואצלנו הוא צריך להיות חייל שלוש שנים . איך זה משפיע על המערך המבוסס על הלימוד ? לני יחיל ) ירושלים ( : אולי תוכל לאפיין יותר את המרכזיות של הלימוד בחיי הנוער ? למה זה גורם, מבחינת סולם הערכים, בחיי הנוער ? מה המשקל של זה, לא רק מבחינת התוכן אלא גם מבחינת הערך ? אהרון ברנע ) הוועד הפועל ( : האם ההבחנה שעשית בין צפון ודרום, כשיש להבחין בין משטרים דמוקרטיים לבין משטרים לא דמוקרטיים, היא מבחינת תפקיד הנוער בתפקיד החברתי, כנושאי שינוי . יהודה ציילברגר ) נתניה, הערה שנשלחה בכתב ( : אבקש להעלות מספר הסתייגויות לקביעותיו של פרופסור אדלר . א . דבריו של פרופסור אדלר על "החלל הריק מבחינה אידיאולוגית ופוליטית", שתנועות הנוער הגרמניות השאירו אחריהן כביכול, ושאותו מילא היטלר ­ אינם נראים לי . לא היה שום חלל ריק אלא עולם ומלואו, ולא מדובר רק ברומנטיקה . הטירות הישנות בגרמניה, שאותן הזכיר פרופ' אדלר, שימשו רק לאכסניה לתנועות השונות והמרובות, כפי שגם אנחנו, ב"קדימה" וב"הבונים", השתמשנו במקומות מתאימים ויפים ככל האפשר, לכעין בסיס או מרכז ) או כמטה כללי ( . 13

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר