1: מבוא

עמוד:14

לראשונה מאז 1967 ­ לנסיגה בכל הגזרות ) כולל יהודה ושומרון ורמת­הגולן ( , לעבר גבול בטוח, מוכר ומוסכם . ב . במארס 1971 הביעה הממשלה נכונות לנהל מו"מ עם מצרים להשגת הסדר לפתיחת התעלה, בתנאי שסעיפי ההסדר לא יחייבו את ישראל לנסיגה עד לגבול הבינלאומי הישן . עם זאת גילתה הממשלה נכונות להתחייב שהקו החדש אליו תיסוג לא יהיה קו הנסיגה האחרון . בדצמבר ,1971 בשיחות עם קיסינ­ ג'ר, התחייבה גולדה מאיר על שורה של ויתורים מפליגים בענינים אחרים, הנוגעים להסדר כזה ) קיצור תקופת הפסקת­ האש, הגדלת מרחק הנסיגה ונוכחות לובשי מדים מצריים בגדה המזרחית של התעלה ( , אשר נועדו לכאורה לאפשר את השגת ההסדר . ג . במארס 1973 מסרה גולדה מאיר לניקסון על נכונות עקרונית של ישראל להכיר בריבונות מצרים על כל סיני בתנאי שמצרים תסכים לנוכחויות ישראליות צבאיות צנועות ­ ואפי­ לו הן מוסוות כאזרחיות ­ בכמה נקודות אסטרטגיות בסיני . שתי ההחלטות האחרונות היו כה מרחיקות לכת במשמעותן עד שקשה להבין מדוע לא נתאפשרה אחריהן הידברות בין ישראל ומצרים באמצעות ארצות­הברית . מדוע במשך כשנתים, מפברואר 51971 ועד ראשית ,1973 לא התפתח דו­שיח של ממש בין ישראל ומצרים באמצעות השירותים הטובים של ארצות­הברית, וזאת על אף שישראל ויתרה למצרים ויתורים גדולים ? אפשר לומר כי אילו היה סאדאת, בשנתיים הקריטיות האלה, נחוש בדעתו לפתוח בדושיח כפי שהיה לאחר ,1973 אין ספק שהדבר היה עולה בידו . כן סביר להניח, שממשלת ישראל, במגעיה עם מצרים, היתה מוותרת אותם ויתורים מהר יותר מאשר ויתרה בפועל במהלך ההידברות עם ארצות­הברית בלבד, כאשר בדרך כלל לא נודעו לישראל התגובות המצריות, ולא תמיד היה ברור אם העמדות הישראליות אמנם הועברו לקהיר . ראוי שנצביע על כך שאם סאדאת עדיין לא גמר אומר ב­ 1971 לפתוח במו"מ רציני עם ישראל, ואם נמנעו מגעים כאלה ב­ ,1972 הרי שהיו לכך סיבות סבירות : 14

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר