1: מבוא

עמוד:11

ישראל' / אך ישראל לא נענתה כביכול ליוזמתו . גולדה מאיר הצטיירה, אפוא, כראש ממשלה בעלת עמדות בלתי­גמישות; מבקריה סברו שמקורן היה בהערכה פסימית מדי לגבי המדיניות והמטרות של הערבים . ראוי לקבוע שמנהיגי מצרים לא הושפעו מתדמית זו של גולדה מאיר בעיני חלק מהציבור הישראלי . עדות מעניינת לכך הביא העיתונאי הצרפתי אריק רולו, שהיה מקורב לנאצר . הוא תיאר את התרשמותו החיובית של נאצר מדברי גולדה מאיר ל"טיימם" הלונדוני ב­ 18 בפברואר ,1970 בדבר נכונותה ליטול על עצמה את הסיכון של פירוק ממשלת הליכוד הלאומי, אם יתברר כי מדינה ערבית מעוניינת ברצינות בשלום . 1 חשיבותה של עדות זו בכך, שהיא מראה, כי נאצר דן את ממשלת ישראל לא לפי התדמית של ראש הממשלה אלא לפי הרכבה הקואליציוני של הממשלה ולפי עמדותיה הממשיות . דוגמא לכך היא החלטתו של נאצר להיענות להצעת רוג'רם מיוני 1970 . בדיעבד ברור שהיא היתה בעלת משמעות פחותה ממה שהאמרי­ קנים ייחסו לה אז, אבל היתה זו בכל זאת החלטה חשובה למדי . גולדה מאיר כראש ממשלת ישראל, בעלת תדמית זו או אחרת שהיתה לה בעיני חלק מהציבור בישראל, לא מנעה את נאצר מלהשיב בחיוב לארצות­הברית ולהביע נכונות לשיחות בחסות יארינג לשם השגת שלום עם ישראל . 2 לעומת זאת, קשה להאמין לגירסת סאדאת, כי בשנת חייו האחרונה החליט נאצר לעשות שלום עם ישראל . ההפרה הגסה של הסכם הפסקת­האש באוגוסט 1970 על­ידי הזזת הטילים המצריים, מערערת את האמינות של גירםה זו . מכל מקום, בישראל לא יכלו לפרש את המעשה הזה, אלא כהוכחה שנאצר ממשיך במדיניותו הישנה, וכי אין לו ענין של ממש בהידברות עם ישראל . המשמעות הפסיכולוגית של ההפרה היתה לא פחות חמורה מהמשמעות הצבאית . השאלה האם יש טעם לנהל מו"מ עם מדינה שאינה מכבדת את הםכמיה, הטרידה מאוד את ירושלים . בישראל ידעו שהסכם עם מצרים יחייב החזרת חלקים גדולים מסיני לריבונות מצרית, וכי בתמורה תצטרך ישראל להסתפק בהתחייבות מצידה 11

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר