|
עמוד:10
לגדול אחרת 10 ובאי – יכולתו להיות מאורגן ומווסת לפי צורכי החיים, דהיינו ב הפרעת קשב וריכוז . הפרעת קשב וריכוז נובעת מאי – יכולתו של הפרט להתמקד ולהשקיע באותם גירויים ומידע שאליהם הוא נדרש ברגע מסוים, ועל כן הוא נוטה להיות מוסח או מושקע יותר בגירויים אחרים המושכים את תשומת לבו . ברוב המקרים נראה כי מדובר במרכיב תורשתי, וכי לחלק גדול מהילדים, המאובחנים כסובלים מהלקות, יש קרוב משפחה הסובל מהפרעות דומות . מרבית החוקרים העוסקים בחקר ההפרעות, האבחון והטיפול בהן, מפרידים בין ההפרעה המוגדרת "לקות למידה" לזו הנוגעת לקשב וריכוז . הם מציינים כי לכל אחת מההפרעות יכולים להתלוות קשיים נוספים, כגון היפראקטיביות, מרדנות, מוסחות, סינדרום טורט ועוד, וכי אפשר ששתיהן תופענה ביחד או בנפרד . אולם, ספר זה מתייחס בעיקר אל המשותף למכלול ההפרעות, שכן הוא בא להאיר במיוחד את ההיבט הרגשי – נפשי והחברתי של הלקויות . הגדרת הקשיים כלקות למידה, קשב או ריכוז נוטה ממילא למקד את תשומת הלב בשנות החיים המקבילות לגיל החינוך הפורמלי — גן הילדים ובית – הספר — וכך נשמט המידע לגבי קיומה האפשרי של ההפרעה כבר משלב העוּברות, ולגבי השלכותיה של ההפרעה על ההתפתחות הרגשית, הנפשית וההתנהגותית של הילד הגדל . מאותה סיבה נוצרה עד היום הפרדה בלתי נסלחת בין המאפיינים הלימודיים של הלקויות — קשיים ברכישת מיומנויות לימודיות — לבין המאפיינים הנוגעים למהלך החיים הנפשיים והרגשיים ו / או ההתנהגותיים והבין – אישיים של הילדים . הפרדה זו אינה מיטיבה כלל וכלל עם הילדים והוריהם, כי לא ניתן כלל לדבר על קיומה של הלקות ללא המרכיבים הנפשיים והרגשיים . חמור מכך : זהו ניסיון להגדיר את ההתפתחות הנפשית החברתית וההתנהגותית כתהליך נפרד מההתפתחות השכלית . ייחודו של ספר זה בהציגו בפני הקורא המתעניין — הורה ואיש מקצוע — מודל אינטגרטיבי, שאינו מבחין בין סוגי ההפרעות הנוירולוגיות, אך מדגיש את המהלך ההתפתחותי המורכב המתרחש בנפש הילד, שנולד עם היבט אחד או יותר של ההפרעה . הכוונה להראות כי לא ניתן לדבר על התפתחות נפשית – רגשית והתנהגותית רגילה, כאשר היילוד, התינוק, הפעוט, הילד או המתבגר סובל מלקות זו או אחרת .
|
|