1 אומנות חזותית במקרא

עמוד:14

14 יוסי חקלאי 8 האם גם השימוש באומנות יהווה חלק ממאבקים על עצמאות . פוליטיים ? לפי הנרטיב של ספר מלכים, המלך חזקיהו הבין את עוצמת התכונות המדומות המיוחסות לעצמים, חפצים וכלים ולכן נלחם בעבודה הזרה . הוא אף העז לשבור ולפורר את נחש 9 הנחושת אשר עשה משה כדי להציל את העם ממכת ההכשות . נחש הנחושת מייצג כוחות מגיים ומהווה תופעה פטישיסטית . ניפוצו, לפיכך, מעלה את השאלה : מתי יכולה יצירת האומן להפוך לעבודת אלילים, לפטיש ? בנרטיב המקראי, מי שמחזיק בפסל, באפוד, במסכה ובתרפים מאמין שהם מקנים לו הגנה מפני סכנה ומביאים להצלחה . דוגמה לכך נמצא בסיפור מיכה ושבט דן : "וַיָּקִימוּ לָהֶם בְּנֵי דָן אֶת הַפָּסֶל וִיהוֹנָתָן בֶּן גֵּרְשֹׁם בֶּן מְנַשֶּׁה הוּא וּבָנָיו הָיוּ כֹהֲנִים לְשֵׁבֶט הַדָּנִי עַד יוֹם גְּלוֹת הָאָרֶץ : וַיָּשִׂימוּ לָהֶם אֶת פֶּסֶל מִיכָה אֲשֶׁר עָשָׂה כָּל יְמֵי הֱיוֹת בֵּית הָאֱלֹהִים בְּשִׁלֹה" ( שופטים י''ח, ל – לא ) . גם השימוש באיקונות ימלא בעיני המאמינים מטרות דומות, כגון הגנה על החיים והרכוש, הצלחה בפרנסה ובפריון, ניצחונות בשדה הקרב, ריפוי מחולי והיטהרות . מכאן נובע שלאומנות חזותית תפקיד מיסטי, דתי, רפואי ופסיכולוגי . שבט דן, למשל, מגדיר את שבטיותו וייחודו, וכן את התנתקותו משאר השבטים, על ידי הצבת פסל משלו . האם ניתן להקיש מכך כי היצירות האומנותיות מבטאות את ייחודן של מסגרות חברתיות ? האם יש להן תפקיד חברתי ופוליטי מלכד ומייחד ? 8 . הנוקטים בגישה זו מניחים שיש קשר בין ההתנהגות הפולחנית לבין המצב הפוליטי והמגמות הפוליטיות . יחזקיהו ויאשיהו נקטו מדיניות של השתחררות משלטון זרים, ולכן ביצעו גם תיקונים בפולחן וחזרו ל''מסורת אבות'' על פי תפיסת המקרא . עולם התנ''ך , ''דברי הימים ב''', רעננה, 1993 - ,1996 עמ' 251 . 9 . "וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה נְחַשׁ נְחֹשֶׁת, וַיְשִׂמֵהוּ עַל הַנֵּס ; וְהָיָה, אִם נָשַׁךְ הַנָּחָשׁ אֶת אִישׁ וְהִבִּיט אֶל נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת, וָחָי" ( במדבר, כ''א, ט ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר