|
עמוד:9
בקבוצות, אך ניתן להגיד שהיו להם גם מקורות חיצוניים . חשיבות רבה נודעה גם לעובדה שמספר הילדים היה קטן ולעתים זעום . בגילים הרכים לא היתה בכך תקלה מבחינה חינוכית, ולמעשה הקל הדבר במידה רבה על עבודת הטיפול . אולם לגבי גילאי בית הספר היווה גודל חברת הילדים גורם מכריע, שהניע את המשקים להרבות בקליטת ילדי חוץ . אלטרנטיבה אחרת היתה הקמת מוסדות חינוך משותפים לכמה משקים . היתה זו מציאות חדשה, שהיתה מלווה דיונים סוערים ומחלוקות, והיא מחייבת התייחסות מיוחדת, . n z,w t יש איפוא לראות את שני הספרים כיחידות נפרדות המשלימות זו את זו הן מבחינת הנושא, הן מבחינת הרקע החברתי והן מבחינה כרונולו גית . הדבר מתבטא בעובדה שלא ניתן היה למנוע כפילות מסויימת בין שני הספרים בתחום תיאור היווצרותו של בית הספר הקיבוצי . בספרי הראשון נסגר מעגלו בהתפתחות מחשבת החינוך המשותף, בעוד שספר זה מתאר שלב חדש עם הופעת גילאי בית הספר במשקים . התפר בין שניהם מאפשר ניתוח נוסף ויתר העמקה של היבטים חברתיים והיסטוריים של ביתהספר הקיבוצי . כבר בצעדים הראשונים לכתיבת העבודה נתקלתי בבעיה מיתודית . החיבור משתרע על תקופה של כעשרים שנה . בזמנים שונים תוך תקופה זו הוקמו בתי ספר, ותהליך התפתחותם לא היה מקביל . יתר על כן : לא קיימת קורלציה בהתפתחות מערכות בתי הספר של הקיבוץ המאוחד, הקיבוץ הארצי וחבר הקבוצות . משום כך לא ניתן היה לקיים רצף כרונולוגי של פרקי הספר . אולם עוד פחות סביר היה להתייחס אל כל אחד מבתי הספר המקומיים והמוסדות המשותפים בנפרד, שכן גישה 1 כזאת היתה מגבילה את היכולת לעקוב אחרי גורמים היסטוריים וחברתיים בהתפתחותם . לכן התייחסתי אל ביתהספר הקיבוצי בשנת : 939ו, שבה נחתמת עבודה זו, כאל נקודת כיוון, ובחנתי כיצד הובילה ההתפתחות ההיסטורית את מערכות בתי הספר לנקודה זו מבחינת המיבנים, דרכי החינוך וההוראה, השפעותיהן של אסכולות החינוך : החדש, וגיבוש תפיסות חינוך עצמאיות . חתך הרוחב היחידי הוא איפוא ! שנת ,1939 ואליו מוליכים מכיוונים שונים חתכי אורך : ''" * ♦" ^ | * ■ ? החיבור מתאר את בתי הספר שכבר עברו את שלב הראשית והיו בהם לפחות ארבע כיתות . את תיאור רוב בתי הספר ליוויתי במידע מרוכז על היישובים בהם הם נוסדו, כיוון שרק כך ניתן היה לעמוד על ההיסטוריה הייחודית של כל אחד מהם . אולם חלק ניכר מן הבעיות שהתעוררו היו משותפות לבתי ספר רבים . כדי למנוע חזרות נהגתי לעמוד על בעיה 9 £ > ' .
|
|