|
עמוד:8
בבתי הספר הקיבוציים . הם צמחו מתוך השקפת העולם השיתופית, בהוויית החיים השיוויונית, בתנאים המיוחדים של התיישבות ציונית סוציאליסטית בארץ . התפיסות החדשניות, שהיו מבוססות על האירו עים והאווירה הסובבים את הילד, על פעילות חברתית ועמלנית ועל למידה אינטגרטיבית, הלמו יפה את מציאות החיים השיתופית . הטמע : תן בהשקפת החיים הקיבוצית תרמה לפיתוח החשיבה החינוכית ואף לגיבוש תוכניות הוראה קיבוציותחדשניות . אולם בית הספר שנוצר מאותו מיזוג היווה יצירה ארץישראלית מקורית ששיקפה את השקפת העולם הקיבוצית . בזה היה ייחודה . . ■" ^ : ^ r ^ y't ■'"חיבור זה לא נועד להיות המשך לספרי הראשון "תולדות החינוך בקבוצות ובקיבוצים" . הספר הראשון דן בתהליך התגבשותו של עקרון החינוך המשותף בתנועה הקיבוצית, ואילו זה שלפנינו מתאר את תולדות בית הספר הקיבוצי . אמת, יש קושי בהבחנה כזאת, שהרי הופעת כיתות בקיבוצים היוותה לכל הדעות שלב בהתפתחות החינוך המשותף . אך, מאידך, לא היה תהליך היווצרות אוכלוסיית תלמידים במשקים, המשך מסלול שנפתח בבית התינוקות, בפעוטון ובגן . תלמי דים לא מעטים היו קרובי משפחה של חברים, בחלקם יתומים שהגיעו לארץ עם תום מלחמת העולם הראשונה, כמו כן היו ילדים שבאו לקיבוץ בגיל בית הספר עם משפחתם . פה ושם הופיעו גם יוצאי תנועות נוער ארץ ישראליות, וגדול במיוחד היה מספר ילדי החוץ, שאומצו בנסיבות שונות . ? rr, . . v' w * c : . . יד . , zj,zzl . . 7; c,r, . c ~ ^ < * : r 1 r יתר על כן : מחשבת החינוך המשותף, בהתייחסותה לגילאי בית הספר, לא התרחשה כהמשך, אלא כקו מקביל להתייחסות לגילאים הרכים . בספרי הראשון תיארתי את תהליך היווצרותה כפועל יוצא של מערכת גורמים . שורשיה היו טמונים, בוודאי, בעצם האידיאה השיתוק פית שעל קרקעה נוצרו הקבוצות, אבל תרמו לצמיחתה גם תנאי החיים הקשים בהתיישבות, מאבק הנשים על שיוויוןערך עם הגברים וכיבוש העבודה בחקלאות, המציאות המיוחדת ששררה ביישובי "השומר", וצרכי הבריאות והמיגון של הילדים . הם נבעו, בסך הכל, מן ההוויה המשקית הפנימית . ואילו המסד שעליו צמח בית הספר הקיבוצי היה מורכב יותר . רבים מהמחנכים הגיעו להוראה כשהם מצויירים בתפיסות חינוכיות שצמחו על קרקע תנועת הנוער החלוצית בגולה . אלה ינקו את השקפותיהם הפדגוגיות מסולם ערכים ציוניסוציאליסטי, והושפעו עמוקות גם מתפיסות פדגוגיות שמקורן בזרמי החינוך החדש, האוניברסאלי . הם השתלבו יפה במערכת החינוך המשותף שכבר נוצרה 8
|
|